I. Opis Projektu
Projekt Empatyczny Nauczyciel skierowany jest do nauczycieli szkoły podstawowej im. J. Mehoffera w Chlebowie. Projekt będzie realizowany w roku szkolnym 2022/2023.
Ma na celu kreowanie postawy lojalności, współpracy i pomocy wśród nauczycieli. Założeniem projektu jest rozwijanie u dorosłych umiejętności odczuwania stanów emocjonalnych innych pracowników oraz uczniów i reagowania na dany sposób zachowania. Głównym celem programu jest promocja i profilaktyka zdrowia psychicznego zarówno dzieci jak i nauczycieli, nauka jak dbać o dobrostan psychiczny.
Empatyczny Nauczyciel jest odpowiedzią na kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszone przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w roku szkolnym 2022/2023 tj. wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji, rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych oraz wsparcie edukacji informatycznej i medialnej.
Uczestnicy w ramach projektu realizować będą zadania w formie misji.
W ramach uczestnictwa należy prowadzić dokumentację wykonywanych misji i prowadzonych działań w formie zdjęć, filmów lub sprawozdania.
II. Organizatorzy Projektu
Organizatorem Projektu jest Szkoła Podstawowa im. J. Mehoffera w Chlebowie.
Autorem i koordynatorem projektu jest:
Anna Szymczak
Współtwórcy i realizatorzy zadań:
Elżbieta Popielarz
Izabela Woźniak
Beata Maas.
III. Założenia Projektu
1. Cele projektu:
Głównym celem Projektu jest rozwijanie umiejętności odczuwania stanów emocjonalnych
innych osób i reagowania na dany sposób zachowania oraz kreowanie u dorosłych
postawy lojalności, współpracy i pomocy.
Cele szczegółowe:
– zrozumienie pojęć: empatia, nietolerancja, stereotypy
– rozbudzanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi
– nabywanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne i sytuacje innych ludzi
– uczenie dostrzegania pozytywnych cech w innych
– integracja kadry pedagogicznej
– budowanie u nauczycieli świadomości własnych uczuć
– wyrabianie zdolności do samomotywacji
– wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
– przezwyciężanie uprzedzeń, przesądów
– uświadomienie konieczności doskonalenia zdolności empatycznych
– kształtowanie kompetencji kluczowych
2. Termin realizacji:
Projekt będzie realizowany w terminie: wrzesień 2022 r. – maj 2023 r.
3. Zasady uczestnictwa:
• Projekt przeznaczony jest dla nauczycieli szkoły podstawowej
którzy wyrażą chęć wzięcia udziału w organizowanym przedsięwzięciu
• Zadaniem uczestników jest realizowanie misji. Są one propozycją zadań,
można więc dostosować je do możliwości i potrzeb grupy oraz realizować własne
pomysły uczestników, zachowując przy tym myśl przewodnią poszczególnych misji. W przypadku przejścia na edukację zdalną niektóre zadania mogą ulec modyfikacji.
• W ramach uczestnictwa należy prowadzić dokumentację wykonywanych misji
i prowadzonych działań w formie zdjęć, filmów, lub sprawozdania.
• Nauczyciele biorący udział w projekcie akceptują Regulamin i zasady przetwarzania
danych przez Facebooka oraz zgodę na udostępnianie wizerunku.
• Podsumowanie projektu:
✓Każdy uczestnik otrzymuje Certyfikat uczestnictwa po ukończeniu misji
• Udział w Projekcie jest bezpłatny, Autorzy/ Organizatorzy prowadzą go non profit.
• Autorka projektu Anna Szymczak zastrzega sobie prawa autorskie.
4. Sposoby realizacji Projektu:
Projekt jest w całości realizowany i koordynowany w trakcie trwania całego rokupodczas rad pedagogicznych, a także w formie przekazu informacyjnego za pomocą Internetu, poczty gmail, dziennika Librus.
Nauczyciele – uczestnicy wezmą udział w szkoleniu na temat dobrostanu nauczycieli prowadzonego przez psychologa pracującego poza terenem placówki (działania w ramach współpracy z koordyntaorem do spraw zdrowia psychicznego na terenie powiatu tureckiego)
W I półroczu nauczyciele otrzymują zielone długopisy i zobowiązują się do stosowania metody zielonego długopisu.
Strefa Chillout – uczniowie na długiej przerwie mogą włączać muzykę na szkolnym korytarzu (z umiarkowaną głośnością bez wulgaryzmów) po wyrażeniu zgody nauczyciela dyżurującego.
W maju 2023 uczniowie klasy VIII koncentrują się na nauce do egzaminu ósmoklasistów. Uczniowie nie piszą dużych sprawdzianów z przedmiotów nieegzaminacyjnych, nauczyciele innych przedmiotów starają się otoczyć szczególną życzliwością dzieci, które przeżywają stres przedegzaminacyjny.
5. Harmonogram Projektu:
PLANOWANE MISJE:
Wrzesień 2022 Empatia dla siebie
Październik 2022 Empatia dla innych – akceptacja niedoskonałości
Listopad/ Grudzień 2022 Sztuka słuchania i empatyczny język nauczyciela
Styczeń 2023/ Luty 2023 Zrozumieć dziecko – postaw się na miejscu dziecka
Marzec 2023Zrozumieć nastolatka – postaw się na miejscu nastolatka
Kwiecień 2023 / Maj 2023 Wdzięczność
Podsumowanie działań w postaci filmu lub reportażu
Szczegółowe informacje dotyczące zadań będą umieszczane w dzienniku Librus oraz wysyłane za pomocą poczty mailowej.
6. Ochrona danych osobowych:
Zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia
2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016), dalej zwanego RODO informujemy, że:
Administratorem danych osobowych jest Szkoła Podstawowa im. J. Mehoffera w Chlebowie.
7. Ewaluacja:
Ewaluacja Projektu będzie prowadzona na bieżąco, po zakończeniu realizacji Projektu zostanie przeprowadzona Ankieta Ewaluacyjna, w której zostaną ujęte efekty działań wszystkich uczestników.