Innowacja pedagogiczna 2022/2023 „Empatyczny nauczyciel”

I. Opis Projektu

Projekt Empatyczny Nauczyciel skierowany jest do nauczycieli szkoły podstawowej im. J. Mehoffera w Chlebowie. Projekt będzie realizowany w roku szkolnym 2022/2023.

Ma na celu kreowanie postawy lojalności, współpracy i pomocy wśród nauczycieli. Założeniem projektu jest rozwijanie u dorosłych umiejętności odczuwania stanów emocjonalnych innych pracowników oraz uczniów i reagowania na dany sposób zachowania. Głównym celem programu jest promocja i profilaktyka zdrowia psychicznego zarówno dzieci jak i  nauczycieli, nauka jak dbać o dobrostan psychiczny.

Empatyczny Nauczyciel jest odpowiedzią na kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszone przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w roku szkolnym 2022/2023 tj. wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji, rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych oraz wsparcie edukacji informatycznej i medialnej.

Uczestnicy w ramach projektu realizować będą zadania w formie misji.

W ramach uczestnictwa należy prowadzić dokumentację wykonywanych misji i prowadzonych działań w formie zdjęć, filmów lub sprawozdania.

II. Organizatorzy Projektu

Organizatorem Projektu jest Szkoła Podstawowa im. J. Mehoffera w Chlebowie.

Autorem i koordynatorem projektu jest:

Anna Szymczak

Współtwórcy i realizatorzy zadań:

Elżbieta Popielarz

Izabela Woźniak

Beata Maas.

III. Założenia Projektu

1. Cele projektu:

Głównym celem Projektu jest rozwijanie umiejętności odczuwania stanów emocjonalnych

innych osób i reagowania na dany sposób zachowania oraz kreowanie u dorosłych

postawy lojalności, współpracy i pomocy.

Cele szczegółowe:

– zrozumienie pojęć: empatia, nietolerancja, stereotypy

– rozbudzanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi

– nabywanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne i sytuacje innych ludzi

– uczenie dostrzegania pozytywnych cech w innych

– integracja kadry pedagogicznej

– budowanie u nauczycieli świadomości własnych uczuć

– wyrabianie zdolności do samomotywacji

– wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych

– przezwyciężanie uprzedzeń, przesądów

– uświadomienie konieczności doskonalenia zdolności empatycznych

– kształtowanie kompetencji kluczowych

2. Termin realizacji:

Projekt będzie realizowany w terminie: wrzesień 2022 r. – maj 2023 r.

3. Zasady uczestnictwa:

• Projekt przeznaczony jest dla nauczycieli szkoły podstawowej

którzy wyrażą chęć wzięcia udziału w organizowanym przedsięwzięciu

• Zadaniem uczestników jest realizowanie misji. Są one propozycją zadań,

można więc dostosować je do możliwości i potrzeb grupy oraz realizować własne

pomysły uczestników, zachowując przy tym myśl przewodnią poszczególnych misji. W przypadku przejścia na edukację zdalną niektóre zadania mogą ulec modyfikacji.

• W ramach uczestnictwa należy prowadzić dokumentację wykonywanych misji

i prowadzonych działań w formie zdjęć, filmów, lub sprawozdania.

• Nauczyciele biorący udział w projekcie akceptują Regulamin i zasady przetwarzania

danych przez Facebooka oraz zgodę na udostępnianie wizerunku.

• Podsumowanie projektu:

✓Każdy uczestnik otrzymuje Certyfikat uczestnictwa po ukończeniu misji

• Udział w Projekcie jest bezpłatny, Autorzy/ Organizatorzy prowadzą go non profit.

• Autorka projektu Anna Szymczak zastrzega sobie prawa autorskie.

4. Sposoby realizacji Projektu:

Projekt jest w całości realizowany i koordynowany w trakcie trwania całego rokupodczas rad pedagogicznych, a także w formie przekazu informacyjnego za pomocą Internetu, poczty gmail, dziennika Librus.

Nauczyciele – uczestnicy wezmą udział w szkoleniu na temat dobrostanu nauczycieli prowadzonego przez psychologa pracującego poza terenem placówki (działania w ramach współpracy z koordyntaorem do spraw zdrowia psychicznego na terenie powiatu tureckiego)

W I półroczu nauczyciele otrzymują zielone długopisy i zobowiązują się do stosowania metody zielonego długopisu.

Strefa Chillout – uczniowie na długiej przerwie mogą włączać muzykę na szkolnym korytarzu (z umiarkowaną głośnością bez wulgaryzmów) po wyrażeniu zgody nauczyciela dyżurującego.

W maju 2023 uczniowie klasy VIII koncentrują się na nauce do egzaminu ósmoklasistów. Uczniowie nie piszą dużych sprawdzianów z przedmiotów nieegzaminacyjnych, nauczyciele innych przedmiotów starają się otoczyć szczególną życzliwością dzieci, które przeżywają stres przedegzaminacyjny.

5. Harmonogram Projektu:

PLANOWANE MISJE:

Wrzesień 2022 Empatia dla siebie

Październik 2022 Empatia dla innych – akceptacja niedoskonałości

Listopad/ Grudzień 2022 Sztuka słuchania i empatyczny język nauczyciela

Styczeń 2023/ Luty 2023 Zrozumieć dziecko – postaw się na miejscu dziecka

Marzec 2023Zrozumieć nastolatka – postaw się na miejscu nastolatka

Kwiecień 2023 / Maj 2023 Wdzięczność

Podsumowanie działań w postaci filmu lub reportażu

Szczegółowe informacje dotyczące zadań będą umieszczane w dzienniku Librus oraz wysyłane za pomocą poczty mailowej.

6. Ochrona danych osobowych:

Zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia

2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016), dalej zwanego RODO informujemy, że:

Administratorem danych osobowych jest Szkoła Podstawowa im. J. Mehoffera w Chlebowie.

7.  Ewaluacja:

Ewaluacja Projektu będzie prowadzona na bieżąco, po zakończeniu realizacji Projektu zostanie przeprowadzona Ankieta Ewaluacyjna, w której zostaną ujęte efekty działań wszystkich uczestników.

ROZMIAR
KOLOR