RAPORT ROCZNY Z WYNIKÓW DZIAŁAŃ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. JÓZEFA MEHOFFERA W CHLEBOWIE W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
Problem priorytetowy: Bezpiecznie i świadomie korzystamy z Internetu.
Wyniki ewaluacji:
Cel zaplanowany: Poszerzenie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z Internetu ze szczególnym zwróceniem uwagi na media społecznościowe. Podkreślenie istoty rzeczywistych kontaktów interpersonalnych na rzecz kontaktów online.
Kryterium sukcesu: około 80% uczniów i dorosłych wykaże w ewaluacji, że działania podjęte w tym roku szkolnym przyczyniły się do odpowiedzialnego wykorzystania Internetu w codziennym życiu.
Jak sprawdzono, czy osiągnięto kryterium sukcesu?
Kryterium osiągniętego sukcesu sprawdzono za pomocą ankiet, obserwacji, bieżących rozmów z uczniami, rodzicami i pracownikami szkoły.
Realizacja zadań | |||
Nazwa zadania | Kryterium sukcesu | W jakim stopniu osiągnięto kryterium sukcesu? | Czego nie udało się zrobić i dlaczego? |
Opracowanie przez zespół nauczycieli ds. Promocji Zdrowia działań przyczyniających się do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z Internetu oraz dbania o właściwe relacje interpersonalne. | 100 % nauczycieli zaangażuje się w opracowanie planu działań. | Opracowany plan, wyłoniony problemu priorytetowy. | |
Lekcje biblioteczne on-line w ramach współpracy z Biblioteką Pedagogiczną w Turku. Uczniowie wszystkich klas w ramach zajęć mogli poszerzać swoje zainteresowania, poznali ciekawe strony internetowe inspirujące do różnorakich działań. | 80% uczniów wykorzystuje Internet w celu poszerzania swojej wiedzy i zainteresowań. | Znajomość ciekawych i rozwijających stron internetowych. | |
„Dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.” Uczniowie klasy 7a po cyklu lekcji związanych z opowiastką „Mały Książę” wykonali koszulki z motywem związanym z lekturą. Przesłanie książki: „Dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.” zainspirowało ich do przeznaczenia przepięknie ozdobionych koszulek na licytację, z której dochód zasilił konto chorego dziecka. Licytacja została przeprowadzona na facebooku. | Uczniowie dzięki wspólnemu zaangażowaniu wykorzystują Internet i prowadzą działalność charytatywną na rzecz potrzebujących. Pogłębianie uczucia empatii i współodpowiedzialności. | Rozpropagowanie akcji w Internecie, wylicytowanie i przekazanie kwoty 260 zł na konto potrzebującego dziecka. | |
Światowy Dzień Zdrowia „Budowanie sprawiedliwego i zdrowszego świata” – w miesiącu kwietniu uczniowie klas 1-8 uczestniczyli w zajęciach online prowadzonych przez swoich wychowawców. Zajęcia miały na celu podkreślenie konieczności zapewnienia wszystkim i wszędzie prawa do dobrego zdrowia, ponieważ Covid-19 pokazał nam, że nie wszyscy mamy jednakowy dostęp do usług zdrowotnych, mimo tego, że wszyscy mamy do tego prawo. | Większość uczniów kieruje się w swoim postępowaniu zasadami opartymi na równości. | Troska o swoje zdrowie i bliskich. | |
W ramach zajęć online dla rodziców zostały udostępnione materiały przez psychologa szkolnego na następujące tematy: „Pomóż dziecku być offline”,„Potrzeby dziecka”,„Komunikacja z dzieckiem”,„Jak zwiększyć wiarę dziecka we własne możliwości”,„Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały? Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły?” | 80 % procent rodziców poszerza swoją świadomość na temat nadmiernego wpływu Internetu na osobowość dziecka. | Świadome reagowanie rodziców na Korzystanie dziecka z Internetu oraz pogłębianie komunikacji z dzieckiem. | |
Zdalna Poczta Walentynkowa, Wielkanocna oraz Bożonarodzeniowa – uczniowie oraz pracownicy szkoły mogli wyrazić swoją sympatię poprzez zdalną pocztę. | Wszyscy zaangażowani mają świadomość, że drobne gesty wpływają na właściwe kontakty międzyludzkie. | Większość społeczności szkolnej przystąpiła do wspólnego świętowania. | |
Dzień Bezpiecznego Internetu 09.02.2021- z tej okazji) w ciągu całego tygodnia odbywały się zajęcia dotyczące powyższego tematu. Uczniowie zapoznawali się z filmami dotyczącymi zagrożeń w sieci, odbywały się klasowe dyskusje oraz konkursy. Dla rodziców przygotowano cykl filmów oraz relacji przedstawiających ważne zagadnienia związane z bezpieczeństwem w sieci – hejt, grooming, patostreamy czy FOMO. | 90 % uczniów i rodziców ma świadomość zagrożeń wynikających z nieodpowiedzialnego korzystania z Internetu oraz wie w jaki sposób należy na nie reagować. | Unikanie zachowań niebezpiecznych. | |
Zajęcia, warsztaty prowadzone przez psychologa szkolnego: “Bezpieczeństwo w sieci” Spotkanie online z youtuberem InarYif „Stalking „„Budowanie postaw prospołecznych – jak działa odrzucenie?”„Budowanie relacji i rozwiązywanie konfliktów w grupie.Postawa współpracy i pomagania – dlaczego warto tak działać?” „Jak konstruktywnie rozwiązywać konflikty?Komunikaty pozytywne – mówienie komplementów.” „Moje konsekwencje- rozwijanie u dzieci umiejętności wyboru pozytywnych wartości.” „Kształtowanie umiejętności współpracy i dokonywania wspólnych wyborów.”„Uczuciometr – rozpoznaj, zmierz i kontroluj swoje emocje.” „Budowanie relacji i rozwiązywanie konfliktów w grupie.”„Sposoby na radzenie sobie ze stresem i trudnymi emocjami.”„Akcja relacja – gry zespołowe.” | 80 % uczniów zwiększa świadomość dotyczącą własnych uczuć i postrzegania siebie dzięki czemu może ograniczyć funkcjonowanie w wirtualnej rzeczywistości. | Przestrzeganie zasad netetykiety, znajomość zagrożeń wypływających z korzystania z Internetu oraz działań jakie należy podjąć, aby się przed nimi uchronić. Budowanie postaw prospołecznych. | |
Udział nauczycieli w konferencjach, szkoleniach i warsztatach obejmujących zakres realizowanego problemu priorytetowego: „Zdrowo! Aktywnie! Zdalnie”- konferencja zorganizowana Wielkopolskiego Kuratora Oświaty w ramach Wielkopolskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie.„Zdalni nauczyciele i zdalni uczniowie. Edukacja zdalna i co dalej. Uczeń i nauczyciel po kryzysowej edukacji zdalnej”.„Nowoczesne technologie w edukacji”„Nearpod jako narzędzie przydatne w pracy zdalnej”„Szyfry na zajęciach zdalnych sposobem na poprawę koncentracji i skupienia.”„MS Teams i PixBlocks”„Łamigłówki Plika i Foldera”-aplikacja edukacyjna.„Idealne zdalne nauczanie. Narzędzia do prowadzenia zajęć przez Internet.„WF z AWF-Aktywny powrót do szkoły”. Ministerstwo Edukacji i Nauki. Akademia Wychowania Fizycznego Poznań.„Kiedy na lekcji pojawia się złość, smutek, niepkój…Praktyczne pomysły na pracę z emocjami, aby wszystkim w klasie było lżej”.„II edycja Ogólnopolskiej Konferencji Oświaty i Samorządu-Edukacja to komunikacja.„Depresja dziecięca”Trening Umiejętności społecznych. Sposoby na integrację grupy. | 100 % pracowników szkoły wykorzystuje nowe technologie do prowadzenia zajęć, wskazuje ciekawe strony Internetowe jako źródło inspirujących poszukiwań oraz dba o dobre samopoczucie uczniów. | Dobre samopoczucie społeczności szkolnej, umiejętne reagowanie na sytuacje trudne. | |
SZKOLNY DZEŃ PROFILAKTYKI uczniowie przygotowali przedstawienie „O zdrowie dbamy, bo jedno je mamy”. Nawiązywało ono do panującej pandemii koronawirusa. Zwrócono uwagę w jaki sposób należy dbać o zdrowie psychiczne i fizyczne. Szczególnie przestrzegano przed niewłaściwym korzystaniem z Internetu, mediów społecznościowych oraz zachęcano do nowej mody na spędzanie wolnego czasu offline. Hasło przewodnie brzmiało: Zdrowe odżywianie, higiena i ruch –to zdrowy styl życia! Po przedstawieniu odbyły się konkursy plastyczny, liczne konkurencje sportowe, joga dla dużych i małych, akcja integracja. Za duże zaangażowanie w akcję wszystkie klasy otrzymały jednakowe nagrody. | Wszyscy obecni uczniowie oraz nauczyciele angażują się w akcję. | Poczucie dobrze wykorzystanego czasu przez uczniów i nauczycieli. Radość z podjętych działań. | |
Umiejętność dostosowania się do zmieniającej rzeczywistości: Dużym wyzwaniem dla nas wszystkich było odnalezienie się w nowej sytuacji związanej z wybuchem pandemii, czego konsekwencją stało się zdalne nauczanie. Bardzo ważne dla nas było, aby w tym trudnym czasie sprostać powstałym wyzwaniom. Naszym nadrzędnym celem stało się zapewnienie uczniom, rodzicom wszelkiego wsparcia. Fundamentem wszelkich działań były relacje, które udało nam się zbudować dotychczas. W tym trudnym czasie szczególnie staraliśmy się zwrócić uwagę na radzenie sobie z nagromadzonymi emocjami oraz wzajemne zrozumienie. | 95 % społeczności wzajemnie wspiera się, rozumie trudną sytuację, wytrwale angażuje się w postawione zadania. | Duma z naszych uczniów i rodziców, radość z dobrze wykonanych zadań. |
Wnioski (posumowanie i interpretacja wyników ewaluacji):
- Korzyści z działań:
- Zwiększenie świadomości na temat zagrożeń wynikających z niekontrolowanego korzystania z Internetu.
- Właściwe reagowanie na napotkane zagrożenia.
- Wykorzystanie ciekawych stron internetowych do poszerzania swojej wiedzy oraz rozwijania zainteresowań.
- Rozumienie konieczności życia offline na rzecz budowania i pielęgnowania właściwych relacji międzyludzkich.
- Pogłębienie doświadczenia współzależności i współodpowiedzialności.
- Pogłębianie w sobie postawy umiejętnego i konstruktywnego dialogu.
- Umiejętne rozpoznawanie i nazywanie uczuć towarzyszących w różnych sytuacjach.
Podjęte przez naszą szkołę działania mające na celu zwiększenie świadomego i odpowiedzialnego korzystania z Internetu niespodziewanie spotkały się z trudnym czasem jakim było zdalne nauczanie. Nieuchronnie wiązało się to z koniecznością dłuższego spędzania czasu przed komputerem oraz jego jakością. Dlatego w tym czasie uczniowie zostali objęci szczególną uwagą.
Uczniowie oraz rodzice zostali poinformowani przez wychowawcę o
zasadach nauczania zdalnego, co umożliwiło wzajemne bezpieczeństwo w sieci.
Zwrócono uwagę na następujące zagadnienia:
- lekcji on-line nie wolno nagrywać, fotografować, robić printscreenów i upubliczniać,
- należy pamiętać o etykiecie językowej i kulturze w komunikacji. Ekrany to nasza klasa on-line. Podobnie jak w szkole podczas lekcji, nie wyśmiewamy innych, nie krytykujemy, nie obrażamy, nie przeszkadzamy w prowadzeniu lekcji.
- na wszystkie niepokojące sytuacje należy reagować i zgłaszać je nauczycielowi prowadzącemu lekcje.
- nauczyciel dostosowuje podział czasu pracy z uczniami do ich potrzeb
psychofizycznych, z uwzględnieniem zasad bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń komunikacji elektronicznej. samopoczucia w szkole, kształtowanie właściwych relacji oraz integrację ze środowiskiem przyczyniły się do budowania życzliwej atmosfery w szkole i naszym otoczeniu.
- Trudności w realizacji działań:
- Pandemia koronawirusa, nauczanie zdalne oraz izolacja społeczna utrudniła realizację podjętych działań. W związku z tym istotnym momentem dla nas wszystkich był powrót uczniów do nauczania stacjonarnego. Wówczas za wszelką cenę staraliśmy się zadbać o dobre samopoczucie w szkole, odbudowanie właściwych relacji, życzliwej atmosfery oraz wyzbyciu się negatywnych przyzwyczajeń związanych z dotychczasowym życiem online, które wymusiła na nas sytuacja. Mamy świadomość, że działania te będą musiały być wdrażane i pielęgnowane długofalowo.
Aneta Biskup
Podpis Koordynatora SzPZ/PPZ