Plan pracy Szkoły Podstawowej im. Józefa Mehoffera w Chlebowie
Rok szkolny 2017/2018
WSTĘP
- Diagnoza potrzeb:
W celu podjęcia systemowych działań w zakresie promocji zdrowia w naszej szkole, dokonano diagnozy potrzeb i zasobów.
- Diagnoza wstępna -przeprowadzenie rozmów wśród uczniów, nauczycieli, rodziców i pracowników szkoły.
- Diagnoza etapowa– wybór problemów priorytetowych na podstawie analizy rozmów i obserwacji.
Wyniki tej diagnozy nasuwają wniosek, że postawy żywieniowe wielu rodziców nie zawsze sprzyjają ich zdrowiu, co ma duży wpływ na kształtowanie nawyków wśród uczniów. Rodzice rozumieją istotę problemu i widzą potrzebę edukowania w zakresie zdrowego odżywiania oraz właściwego komponowania posiłków. Ponadto rozmowy z pielęgniarką szkolną i nauczycielami potwierdzają fakt, że uczniowie często nie jedzą śniadań w domu lub nie przynoszą drugiego śniadania do szkoły, stąd złe samopoczucie uczniów- bóle brzucha, głowy, zasłabnięcia. Ponadto dzieci często sięgają po niezdrową żywność i dlatego obserwuje się zjawisko otyłości wśród małych nawet dzieci.
Wyniki diagnozy pozwoliły nam na wyłonienie problemu priorytetowego oraz opracowanie planu działań zmierzających do jego rozwiązania.
Wybór problemu priorytetowego:
Wyniki diagnozy pozwoliły nam na wyłonienie problemu priorytetowego oraz opracowanie planu działań zmierzających do ich rozwiązania.
W roku szkolnym 2017/ 2018 kontynuowane były działania dotyczące priorytetu określonego na podstawie diagnoz
- Umiejętne i estetyczne komponowanie posiłków
W tym roku szkolnym zespół nauczycieli ds. Szkoły Promującej Zdrowie podjął decyzję o dołączeniu kolejnego problemu jakim jest: Promowanie aktywnego spędzania czasu wolnego, gdyż są one ściśle połączone ze zdrowym stylem życia.
- Promowanie aktywnego spędzania czasu wolnego
- Uzasadnienie wyboru problemu priorytetowego:
Prawidłowe odżywianie stanowi podstawę rozwoju fizycznego, zdrowia oraz samopoczucia. Te zaś rzutują na aktywność uczniów w szkole i możliwości osiągania sukcesów edukacyjnych. Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych jest przede wszystkim rolą domu rodzinnego, jednakże duże wsparcie może dawać społeczności szkoła, w której wiedzę z tego zakresu mogą otrzymywać uczniowie, a pośrednio i rodzice.
- Przyczyny istnienia problemu priorytetowego :
– zapracowanie rodziców ,
– brak pozytywnych nawyków żywieniowych
– obniżona kondycja fizyczna
- Rozwiązania dla usunięcia problemu priorytetowego :
1) Opracowanie przez zespół nauczycieli ds. Promocji Zdrowia działań promujących zdrowe odżywianie wśród uczniów i rodziców .
2) Relacjonowanie na stronie internetowej szkoły informacji na temat podejmowanych działań w szkole.
3) Zachęcanie i zaangażowanie rodziców oraz całej społeczności szkolnej do udziału w akcjach propagujących zdrowe odżywianie oraz promujących aktywność fizyczną.
PLAN DZIAŁAŃ W ODNIESIENIU DO PROBLEMU PRIORYTETOWEGO
- Podanie celu działań:
POPRAWIĆ POZIOM PRAWIDŁOWYCH ZACHOWAŃ W ZAKRESIE ODŻYWIANIA ORAZ AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ WŚRÓD UCZNIÓW, RODZICÓW I PRACOWNIKÓW SZKOŁY
- Określenie kryterium sukcesu: 50% rodziców zauważy działania prozdrowotne w szkole, nauczyciele dostrzegą wzrost spożywania przez uczniów śniadania w domu lub II śniadania w szkole, 80% wykaże się dużą aktywnością i zaangażowaniem w proponowane działania dotyczące prawidłowego zachowania w zakresie odżywiania i aktywności
- Działania i ewaluacja:
l.p. | Zadanie | Rodzaj działania | Kryterium sukcesu | Wykonawcy | Monitorowanie | Termin |
Sposób sprawdzenia wykonania zadania (Co wskaże? Jak sprawdzimy? Kto i kiedy sprawdzi?) |
1.
|
Opracowanie przez zespół nauczycieli ds. Promocji Zdrowia działań promujących zdrowe odżywianie wśród uczniów i rodziców | Sporządzenie wniosku dotyczącego przystąpienia szkoły do projektu Szkoły Promującej Zdrowie | 100% nauczycieli wyrazi chęć udziału w projekcie | Koordynator, Rada Pedagogiczna | Dyrektor | IX/X 2017 | Protokół Rady Pedagogicznej |
Opracowanie planu pracy na rok szkolny 2017/2018 | 100% nauczycieli zgłosi propozycję działań | Zespół ds. promocji zdrowia | Dyrektor | XII 2017 / I 2018 | Opracowany plan i wyłonienie problemu priorytetowego | ||
2. | Promocja zdrowego odżywiania | Udział w ogólnopolskiej akcji „Śniadanie daje moc” | Udział klasy I, pomoc rodziców w akcji | A. Biskup | Dyrektor, Koordynator | XI 2017 | Informacja na stronie internetowej szkoły, certyfikat udziału w akcji |
3. | Estetyka podawania posiłków | Technika origami – składamy serwetki, dekorujemy stół na wspólne spożywanie posiłków | Udział klasy V, VI i VII | J.Pośka | Koordynator | IV 2018 | Informacja na facebook’u szkoły |
4. | Propagowanie zdrowego odżywiania | Wspólne spożywanie warzyw i owoców w ramach programu „Owoce i warzywa w szkole” | Uczniowie klas I-VII podczas przerw spożywają owoce i warzywa | Wszyscy nauczyciele | Dyrektor, Koordynator | Cały rok | Obserwacje nauczycieli dyżurujących podczas przerw |
„Dzień marchewki” – wspólne picie soków ze świeżych owoców i warzyw, poznanie nowych smaków przez dzieci | Wszystkie grupy przedszkolne wezmą udział | Nauczyciele przedszkola – G.Walaszczyk, D.Junkiert, I.Walaszczyk | Dyrektor, Koordynator | III 2018 | Informacja na stronie internetowej szkoły, degustacja soków przez rodziców i nauczycieli | ||
Przepisy w gazecie szkolnej „Szkolne Gadu-Gadu” | Artykuły w gazecie szkolnej | E.Popielarz | Dyrektor | III-VI 2018 | Numery gazety szkolnej | ||
Spotkanie z dietetykiem, absolwentką naszej szkoły p. S.Pacyną. Warsztaty dla uczniów klas I-VI dotyczące zasad właściwego komponowania posiłków wg najnowszej piramidy żywienia | Udział uczniów klas I-VII i wszystkich nauczycieli nauczycieli | M.Perlińska | Dyrektor, Koordynator | III 2018 | Informacja na stronie internetowej szkoły, prezentacja piramid żywienia wykonanych przez uczniów na korytarzu szkolnym | ||
„Woda źródłem życia” – prezentacja multimedialna oraz prelekcja dla uczniów klas I-VII | Udział uczniów klas I-VII | I.Sylwestrzak | Koordynator | IV 2018 | Informacja na stronie internetowej szkoły, umieszczenie na korytarzu szkolnym i korzystanie przez uczniów z dystrybutora wody | ||
„Kwiecień miesiącem zdrowia” – przygotowanie przez uczniów klas I-VII i wychowawców zdrowego śniadania | Wszystkie klasy wezmą udział | Wszyscy nauczyciele | Dyrektor | IV 2018 | Informacja na stronie internetowej szkoły, wpisy w dzienniku lekcyjnym, spożywanie śniadania przy wspólnym stole na sali gimnastycznej | ||
Warsztaty kulinarne z Bankiem Żywności w Koninie | Udział rodziców | Sołtys wsi Chlebów – p. B.Ignasiak | Dyrektor | IV 2018 | Informacja na stronie internetowej szkoły, degustacja przygotowanych potraw przez uczniów i rodziców | ||
,,Z kulturą przy stole” – zapoznanie dzieci z zasadami savoir vivre, jakie obowiązują przy stole | Udział uczniów klas I-III | R.Piechota | Koordynator | V 2018 | Informacja na stronie internetowej szkoły | ||
„Żyj zdrowo i trzymaj formę!” – komponowanie przez uczniów jednodniowych jadłospisów oraz obliczanie kaloryczności dostarczanych pokarmów dla dziecka w wieku 12 lat | Skomponowanie jadłospisów przez uczniów kl VI | I.Białas | Dyrektor, Koordynator | VI 2018 | Informacja na stronie internetowej szkoły | ||
Wspólne spożywanie owoców w ramach programu „Bądźmy zdrowi-wiemy, więc działamy” | Przedszkole | Wszyscy nauczyciele przedszkola | Dyrektor, Koordynator | Cały rok | Dokumentacja zdjęciowa | ||
5 | Promocja aktywności fizycznej | „Spartakiada Przedszkolaków”, aktywna gimnastyka śródlekcyjna | Przedszkole | Wszyscy nauczyciele przedszkola wraz z nauczycielem WF Ilona Sylwestrzak | Dyrektor, Koordynator | VI 2018 | Dokumentacja zdjęciowa |
Święto Rodziny i Szkolny Dzień Profilaktyki pod hasłem „Nie palę, nie piję nie biorę, sport uprawiam i zdrowo żyję” | Udział przedszkolaków i uczniów klas I-VII, wszystkich pracowników szkoły oraz rodziców i dziadków | M.Perlińska | Dyrektor | VI 2018 | Informacja na stronie internetowej szkoły, zaproszenie społeczności lokalnej do udziału w wydarzeniu | ||
Zumba Kids | Udział przedszkolaków uczniów klas I-VIII zainteresowanych tańcem | Instruktor Zumby Weronika Rusek | Koordynator | XI-VI | Informacje na stronie internetowej szkoły i facebook’u | ||
Zdjęcia z gimnastyki korekcyjnej | Udział uczniów z wadami postawy i schorzeniami kręgosłupa | Agata Greber | Dyrektor | IX-VI | Informacje na facebook’u | ||
Prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych i tanecznych | Udział uczniów klasy IVa i b, V | I. Sylwestrak J. Pośka | Dyrektor | Cały rok | Wpis do dziennika, turnieje sportowe, galeria fotografii szkoły | ||
Biegi Niepodległościowe | Udział chętnych uczniów z oddziału przedszkolnego i klas od I-VII | I. Sylwestrzak | Koordynator | XI | Informacje na stronie internetowej | ||
Udział w zawodach sportowych międzyszkolnych, gminnych | Udział uczniów klas I-VIII | I. Sylwestrzak | Dyrektor | VI | Informacje na stronie internetowej | ||
Aktywne przerwy | 100% nauczycieli weźmie udział w działaniu | Wszyscy nauczyciele | Dyrektor | IX-VI 2018 | Obserwacja nauczycieli dyżurujących podczas przerw | ||
Gminne Biegi Przełajowe – Chlebów | 100% szkół z terenu gminy wyraziło chęć udziału w zawodach | I. Sylwestrzak | Dyrektor Koordynator | IV 2018 | Informacja na stronie internetowej szkoły, zaproszenie do udziału uczniów z terenu Gminy Turek | ||
Aktywne przerwy śródlekcyjne w klasach I-III | 100% nauczycieli weźmie udział | Nauczyciele klas I-III | Koordynator | IX-VI | Informacje na stronie internetowej szkoły | ||
Rajd rowerowy | Udział uczniów klas VI-VII, klas IV-V | K. Statucka
I. Sylwestrzak J. Pośka |
Dyrektor | V-VI
|
Wpis do dziennika, informacja na stronie internetowej | ||
Zielona szkoła aktywnie i na sportowo | Udział uczniów klas IV-VII | J. Pośka
I. Białas A. Karkusińkska R. Piechota |
Dyrektor | V | Informacja na stronie internetowej, wpis do dziennika, karta wycieczki | ||
Szkolny Dzień Sportu
Dzień Sportu w Przedszkolu |
I. Sylwestrzak + wych. klas | Dyrektor | VI | Samokontrola własnej sprawności fizycznej przez nauczyciela | |||
Testy sprawnościowe dla klas I-VII | Nauczyciel wychowania fizycznego | Koordynator | Dwa razy w roku | Samokontrola własnej sprawności fizycznej przez uczniów | |||
Wycieczki klasowe | Wychowawcy | Dyrektor | Cały rok | Zapisy w dzienniku | |||
Rajdy przyrodniczo- turystyczne | Udział uczniów klas I-VII oraz przedszkole | E. Popielarz | Koordynator | Cały rok | Informacje na stronie internetowej szkoły | ||
6. | Propagowanie zdrowia jamy ustnej jako | Ogólnopolski programu edukacji stomatologicznej „Niesamowity świat higieny jamy ustnej” przygotowany przez ekspertów Instytutu Blend-a-med Oral-B oraz Disney Polska. | Oddział przedszkolny, klasy I-II | M. Walaszczyk
A. Biskup M. Perlińska |
Koordynator | IV- VI | Informacje na stronie internetowej szkoły |