Raport 2018/2019

załącznik 2

RAPORT Z ROCZNEJ DZIAŁALNOŚCI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE

 RAPORT ZA OKRES OD 3 WRZEŚNIA 2018r. DO  31 SIERPNIA 2019r.

 INFORMACJE PODSTAWOWE O SZKOLE/PLACÓWCE:

                                                                                                                                          

Pełna nazwa szkoły/placówki

 

Szkoła Podstawowa im. Józefa Mehoffera w Chlebowie

 

W przypadku zespołu szkół proszę wpisać, której szkoły dotyczy raport  
Szkoła jest w okresie:

(właściwe podkreślić)

·         przygotowawczym

·         posiada certyfikat wojewódzki

·         posiada certyfikat krajowy

Adres

(ulica, nr, kod pocztowy, miejscowość)

Chlebów 15, 62-700 Turek

 

 

 

Gmina Turek

 

 

Powiat Turek
Telefon (63)2899486
Adres mailowy szkoły spchlebow@gmail.com
Adres mailowy koordynatora anetabiskup@o2.pl
Strona www www.spchlebow.cal.pl
Imię i nazwisko dyrektora Jolanta Junkiert
Imię i nazwisko koordynatora Aneta Biskup
Imiona i nazwiska członków szkolnego zespołu 1.     nauczyciele: Izabela Białas, Agnieszka Karkusińska, Mariola Perlińska, Renata Piechota, Elżbieta Popielarz, Jolanta Pośka, Beata Maas, Przemysław Gniewisz Ilona Sylwestrzak, Małgorzata Walaszczyk, Dagmara Junkiert, Emilia Majcherek, Iwona Walaszczyk

2.     rodzice: Natalia Wachnik, Izabela Wożniak

3.     uczniowie: Paulina Walczyńska, Kacper Szambelańczyk

4.     pracownicy niepedagogiczni: Barbara Kicińska, Izabela Łajdecka, Michał Łajdecki

5.     inne osoby: pielęgniarka szkolna Teresa Jacaszek

Data podjęcia uchwały

o przystąpieniu do programu

15.09.2016r.

 

 

  1. Opis podjętych działań w zakresie diagnozowania potrzeb społeczności szkolnej.
1.     Narzędzia użyte do diagnozy:

Ankieta dla uczniów „Respektowanie norm społecznych i samopoczucie w szkole”.

 

2.     Wyniki diagnozy – wyłonione problemy:

 

·          Z wymienionych zachowań 11% uczniów podało, że byli obrażani lub przezywani, 11% zostało uderzonych przez rówieśników, nikt nie wskazał zastraszania, szantażowania, kradzieży lub rozpowszechniania plotek oraz oszczerstw.

·          35% uczniów było świadkiem obrażania i przezywania, a 11% używania przemocy fizycznej (bójka szarpanie) i z tego powodu czasami źle czują się w szkole.

3.     Wybrany spośród ww. problemów, problem priorytetowy.

·          Po analizie dostępnych ankiet Zespół Szkoły Promującej Zdrowie ustalił następujący priorytet:

„Przestrzegamy norm społecznych. Dobrze czujemy się w szkole i w domu”.

 

  1. Plan działań w zakresie promocji zdrowia – załączyć do raportu.

 

Załącznik nr 1

 

 

  1. Sprawozdanie z realizacji podjętych działań, ujętych w załączonym do raportu planie działań.

 

Opisać krótko, w jaki sposób zostały zrealizowane poszczególne punkty planu działań dotyczące problemu/ów priorytetowych.

I.                    ŚNIADANIE DAJE MOC– to ogólnopolska akcja wpisana na stałe w kalendarz naszej szkoły. Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu dzieci mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas lekcji i mają siłę do zabawy. To najlepszy start w nowy dzień! Uczniowie klasy II dobrze już o tym wiedzą. Tego dnia ubrani w kolorowe fartuszki wyczarowały zdrowe kanapki, szaszłyki, pożywny twarożek, a na deser sałatkę owocową. Podczas przygotowywania śniadania nie zabrakło zaangażowania, współpracy i pomysłowości. Śniadanie było pyszne, urozmaicone, niecodzienne. Zrobione własnoręcznie, smakowało wyjątkowo.

II.                  Wspólne rajdy, wyjazdy, wycieczki. Oto niektóre z nich:

1.       III Rajd Krajoznawczo – Historyczny „TUREK 2018”. Celem rajdu było poznawanie i odkrywanie walorów historycznych, przyrodniczych i krajoznawczych miasta Turku, propagowanie czynnego wypoczynku, popularyzacja krajoznawstwa naszego regionu i zdobywania odznak krajoznawczych, upowszechnianie turystki rodzinnej oraz turystyki dla wszystkich, wspólne spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu oraz integracja środowisk społecznych, poprzez poznanie się i realizację zadań rajdowych, poznawanie okolic i środowiska naturalnego naszego regionu.

2.       V Rajd Turystczno – Przyrodniczy Kaczki Średnie. Uczestnicy rajdu pieszo pokonali pięciokilometrową trasę. Zwiedzili najnowszą, zewnętrzną ścieżkę dydaktyczną – mini elektrownię wiatrową i słoneczną, stację meteorologiczną i ławeczkę solarną – wspomagającą edukację przyrodniczą realizowaną w wersji plenerowej.

 

3.       Uczniowie klas V-VIII uczestniczyli w wycieczce do Łodzi. Sportową zabawę rozpoczęli w Arena Laser Games – nowoczesnym centrum rozrywki, oferującym grę w elektroniczny paintball.  Następnie udali się do Aquaparku Fala, gdzie korzystali ze wszystkich atrakcji basenu. Kolejną atrakcją było Planetarium EC1, w którym brali udział w pokazie „Gwiazdozbiory jesiennego nieba”. Na koniec udali się do Centrum Nauki i Techniki EC1 stworzonego na bazie nieczynnej elektrociepłowni, gdzie na odwiedzających czekają ścieżki edukacyjne, które pokazują, m.in. skąd bierze się prąd i jak można nim zarządzać.

 

4.       Uczniowie klas 0-5 uczestniczyli w wycieczce do Wrocławia. Na wszystkich uczestników czekały takie atrakcje jak Ogród Japoński, Afrykarium- unikatowy kompleks przedstawiający różne ekosystemy związane ze środowiskiem wodnym czarnego Kontynent. Kolejnym punktem programu był rejs statkiem – przepłynięcie z przystani ZOO do Ostrowa Tumskiego.

5.       Wyjazd do Muzeum Miasta Turku „Eksploratorium”- na wystawę składają się typowe interaktywne zagadki logiczne i złudzenia optyczne. Pozwala ona pokazać działanie podstawowych praw fizyki, optyki, logiki, astronomii i matematyki. Uczniowie mogli m.in. zapoznać się z działaniem takich urządzeń jak: lejek grawitacyjny, lewitująca piłka, czy zbudować tzw. most Leonarda.

III.              W tym roku po raz pierwszy dołączyliśmy do Europejskiego Tygodnia Sportu, który jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą promować sport i aktywność fizyczną w całej Europie. Inicjatywa ta powstała z myślą o wszystkich obywatelach, bez względu na wiek, pochodzenie lub poziom sprawności. Sport i aktywność fizyczna mają znaczny wpływ na dobre samopoczucie. Niestety poziom aktywności fizycznej w niektórych krajach Europy nie tylko nie rośnie, lecz nawet spada. Odpowiedzią na ten problem jest Europejski Tydzień Sportu. My także postanowiliśmy promować i aktywnie włączyć się do tej ciekawej akcji. W związku z tym biliśmy rekord aktywności, prowadzony przez profesjonalnych instruktorów: p. Przemysława Gniewisza-trenera personalnego, p.Weronikę Rusek-trenerkę fitness oraz p. Agatę Greber-Karpińską -fizjoterapeutkę.

IV.             11 października uczniowie naszej szkoły obchodzili Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego oraz Dzień Bez Przemocy. W tym dniu, ale tak naprawdę i w każdym innym, przyświecać powinna nam jedna zasada – zasada unikania przemocy. Na znak protestu przeciwko przemocy wszyscy uczniowie oraz nauczyciele nosili białe wstążeczki. Podczas prezentacji szkolnego psychologa uczniowie naszej szkoły dowiedzieli się, jakie są symptomy depresji, jak walczyć z chorobą oraz gdzie udać się po pomoc. Celem tej inicjatywy było zwrócenie uwagi na problematykę zdrowia psychicznego.

V.            21 listopada był wyjątkowym dla nas dniem, ponieważ łączył w sobie kilka ważnych dat, które świętowaliśmy w naszej szkole. Otóż16 listopada to Międzynarodowy Dzień Tolerancji, 20 listopada to Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka, a 21 listopada to Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. Każda okazja jest dobra do tego, żeby być życzliwym, szanującym i otwartym na innych, a wszystkie te święta zwracały szczególną uwagę całej naszej społeczności szkolnej na to, jak ważne są to wartości i jak bardzo budują one pozytywną atmosferę. Rozpoczęliśmy ten dzień od obejrzenia prezentacji „Wszystko o prawach dziecka”. Uczniowie przyszli do szkoły ubrani w optymistyczny żółty kolor. Najliczniejsza klasa z żółtymi akcentami otrzymała immunitet zwalniający z odpytywania i prac domowych oraz zdrowe soczki, oczywiście w kolorze żółtym. Zaszczyt ten przypadł klasie VIII. Aby ten dzień, był jeszcze milszy, uczniowie przygotowali Drzewo Życzliwości i Pozdrowień, na których zawisły kolorowe liście z ciepłymi pozdrowieniami dla swoich rówieśników, rodziców i pracowników szkoły. Zwieńczeniem tego dnia był wybór Króla i Królowej Życzliwości wśród uczniów i wszystkich pracowników naszej szkoły.

VI.           „PODARUJMY DZIECIOM ŚWIĘTA –uczniowie naszej szkoły dołączyli do akcji zbiórki używanych zabawek, zorganizowanej przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Turku. Zebraliśmy 100 pluszaków, gry planszowe, książki, puzzle, klocki, samochodziki i inne pojazdy oraz elektroniczne zabawki edukacyjne. Podarowane zabawki sprawiły radość innym dzieciom i uczyniły Święta Bożego Narodzenia piękniejszymi.

VII.          15 grudnia 2018 roku uczniowie, rodzice i nauczyciele naszej szkoły wzięli udział w Świątecznym Spotkaniu Integracyjnym w Galewie, by wspólnie z uczniami z innych szkół gminy Brudzew i Turek przygotowywać świąteczne ozdoby i dekorować bombki. Organizatorami przedsięwzięcia byli Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Oddział PTTK Turek, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Słodkowie oraz Szkoła w Galewie.

VIII.           6 lutego 2019 r. w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu, który w tym roku obchodzony był pod hasłem „Działajmy razem!” odbyły się warsztaty z psychologiem dla klas III-VIII. Tegoroczna edycja Dnia Bezpiecznego Internetu zachęcała wszystkich do aktywnego uczestnictwa w współtworzeniu twórczego i bezpiecznego środowiska online. W ramach zajęć dzieci mogły obejrzeć film „Dodaj znajomego”, który miał uświadomić młodzieży negatywne skutki hejterstwa i zachęcić do przeciwstawienia się niewłaściwym zachowaniom w sieci. Uczniowie współdziałając w grupie układali zasady antyhejtowe i mówili o emocjach jakie towarzyszą ofiarom hejtu. Po odsłuchaniu teledysku „Przytul hejtera” zastanawiali się nad motywami wyrażania negatywnych zwrotów w Internecie. Warsztaty te miały na celu propagowanie sprzeciwu wobec hejtu w sieci, ale bez agresji i

eskalowania przemocy.

 

 

 

 

IX.           W ramach tegorocznych obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu uczniowie naszej szkoły po raz pierwszy włączyli się w akcję „Polska na niebiesko” pod hasłem „Autyzm. Wystarczy zrozumieć”.

2 kwietnia na całym świecie obchodzony był Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Głównym przesłaniem jest podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu. Charakterystycznym motywem obchodów jest kolor niebieski. Warsztaty z psychologiem dla klas I-III oraz IV- VIII miały na celu przybliżyć tematykę autyzmu, zapoznać z charakterystycznymi zachowaniami oraz ze sposobem odbierania świata przez ludzi z autyzmem.

X.                   W dniu 10.05.2019 roku odbyły się zajęcia dla uczniów dotyczące problematyki uzależnień, ale też agresji, przemocy. Zajęcia przeprowadziła Izabela Cytrowska- pedagog, psychoterapeuta, profilaktyk PTZN oddział Turek. Podczas zajęć dyskutowano na temat powodów i konsekwencji sięgania przez młodych ludzi po używki szeroko rozumiane, alkohol, papierosy, narkotyki, dopalacze. Niestety granica wielu dzieci sięgających po nie wciąż obniża się, dlatego też zasadne jest rozmawianie z dziećmi od najmłodszych lat na temat skutków jakie mogą one powodować. Przy okazji poruszono też temat uzależnienia od „ekranów”, które niestety jest dość powszechne, a mało kto zdaje sobie sprawę, że zmiany w mózgu jakie zachodzą pod wpływem grania w gry komputerowe są zbliżone do tych jakie zachodzą w przypadku używania heroiny.Dzieci rozmawiały również na temat zachowań agresywnych, oraz ich uwarunkowań .Poznały też sposoby radzenia sobie z nimi.

XI.           31 maja w naszej szkole odbył się SZKOLNY DZIEŃ PROFILAKTYKI. Uczniowie klasy III przygotowali przedstawienie profilaktyczne w postaci scenek, które uświadomiły wszystkim, jakie negatywne skutki ma palenie papierosów, spożywanie alkoholu czy innych używek. Zgodnie z hasłem WIDZISZ, SŁYSZYSZ, WIESZ –  DZIAŁAJ ! Każdy powinien mieć świadomość, jakie spustoszenie w organizmie człowieka powodują: nikotyna, alkohol, narkotyki. Powinniśmy służyć pomocą i wsparciem osobom uzależnionym. Scenki dotyczyły również zdrowego trybu życia, a także przyjaźni. Po przedstawieniu uczniowie wykonali prace plastyczne, które zostały wyeksponowane na holu szkolnym. Za najpiękniejsze i najciekawsze otrzymali nagrody.

Tego dnia w naszej szkole odbyło się również Święto Rodziny. Uczniowie uczestniczyli w różnego rodzaju rozgrywkach sportowych, takich jak np.: przeciąganie liny, gra balonem napełnionym wodą, piłka nożna oraz gra w Chińczyka na laptopach.

XII.         Akcje głośnego czytania dzieciom prowadzone prowadzone były zarówno przez samych uczniów, rodziców i nauczycieli. Służyły one podnoszeniu poziomu i kultury wiedzy, z drugiej zaś ochronie i wspieraniu zdrowia emocjonalnego dzieci i młodzieży.

XIII.        Przez cały rok szkolny odbywały się następujące zajęcia prowadzone przez psychologa szkolnego mające

I półrocze:

Klasa Temat Data
I „Moje emocje” – praca psychologa 20.12.2018 r.
II Ćwiczenia koncentracji uwagi „Trening uważności”

Ćwiczenia koncentracji uwagi „Kraina Lodu”

05.11.2018 r.

28.11.2018 r.

IV Warsztaty integrujące klasę  „Moje emocje- praca psychologa” 19.09.2018 r.
VA Zadania integrujące klasę „Wyzwanie” (trening życzliwości, trening uważności, rozpoznawania i nazywania uczuć)

10 zadań wręczanych każdego dnia

Podsumowanie „Wyzwania”, „Moje emocje – praca        psychologa”

 

03.12.2018 r.

 

 

19.12.2018 r.

VB Warsztaty integrujące klasę „Lubię Cię, bo”- rozmowy o życzliwości

„Moje emocje”

07.11.2018 r.

 

14.11.2018 r.

VI Warsztaty integrujące klasę „Przemoc rówieśnicza”

Zadania integrujące klasę „Wyzwanie” (trening życzliwości, trening uważności, rozpoznawanie i nazywanie uczuć) 10 zadań wręczanych każdego dnia

„Odpowiedzialność za moje słowa”

„Lubię Cię, bo” – rozmawiamy o życzliwości

Techniki relaksacji „Kraina Lodu” ćwiczenia koncentracji uwagi

05.10.2018 r.

18.10.2018 r. – 31.10.2018 r.

(10 dni)

10.12.2018 r.

17.12.2018 r.

19.12.2018 r.

VII Warsztaty o przemocy rówieśniczej. Doświadczenie „Jabłko”

Warsztaty integrujące klasę „Doładowanie energii”

Warsztaty integrujące klasę – gra 5 sekund

12.09.2018 r.

 

19.09.2018 r.

31.10.2018 r.

 

II półrocze:

Klasa Temat Data
Przedszkole „Moje emocje” – praca psychologa 11.03.2019 r.
VA Dzień Walki z Depresją. Przygotowanie pomocy terapeutycznych.

Konflikty rówieśnicze. Rozmowy z uczniami na temat hejtowania

25.02.2019

 

18.03.2019

VI Trudności w integracji. Trudności w panowaniu nad emocjami. „Mała żabka”- technika relaksacji, trening uważności.

Dzień Walki z Depresją

Konflikty rówieśnicze. Zajęcia integrujące „W komnacie serca”- rozmowa o życzliwości.

Konflikty rówieśnicze. Rozmowy z uczniami na temat klasowych konfliktów wśród kolegów.

21.02.2019

 

 

27.02.2019

03.06.2019

 

10.06.2019

VII Dzień Walki z Depresją. Warsztaty z uczniami kl. Va, VII 25.02.2019
IV-VIII Dzień Bezpiecznego Internetu. Piknik edukacyjny „Działajmy razem”

Hejtowanie. „Komnata serca”- warsztaty psychoedukacyjne o hejtowaniu i życzliwości.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.

„Bezpieczeństwo w szkole”. Rozmowa z uczniami klas na temat procedur postępowania w sytuacji zagrożenia, spotkanie z pedagogiem.

Hejtowanie, przemoc rówieśnicza. Rozmowa z uczniami.

06.02.2019

 

25.03.2019

 

02.04.2019

29.05.2019

 

 

28.03.2019

VII-VIII Profilaktyka HIV i AIDS. „Bezpieczne Walentynki 2019”. Prelekcja, film edukacyjny i quiz o HIV i AIDS 14.02.2019
I-VIII Dzień Świadomości Autyzmu- warsztaty psychoedukacyjne.    2.04.2019 r.

 

XIV.        Przez cały rok szkolny organizowaliśmy uroczystości wpisane na stałe w kalendarz naszej szkoły, tj. KONCERT PATRIOTYCZNY, DZIEŃ BABCI I DZIADKA, ŚWIĘTO RODZINY, JASEŁKA, KIERMASZ WIELKANOCNY, uroczystości klasowe organizowane przez wychowawców, które zawsze przyciągały zaproszonych gości, rodziców, bacie i dziadków oraz przyjaciół szkoły. Zawsze są to dla nas bardzo ważne wydarzenia, ponieważ integrują nas z środowiskiem lokalnym oraz wpływają na dobrą i życzliwą atmosferę w szkole. Wszystko to ma ogromny wpływ na dobre samopoczucie naszej społeczności szkolnej, o co staramy się dbać każdego dnia.

 

 

 

  1. Monitorowanie podjętych działań, ujętych w załączonym do raportu planie działań.

 

1.     Sposób monitorowania podjętych działania:

Obserwacja dyrektora szkoły, koordynatora, relacje na stronie internetowej szkoły oraz FB.

2.     Odpowiedzialni za monitorowanie poszczególnych działań:

Osoby odpowiedzialne za wykonanie zadania wg planu dyrektor szkoły, koordynator, nauczyciele, a także sami uczniowie.

 

 

  1. Informacja na temat ewaluacji podjętych działań, ujętych w załączonym do raportu planie działań.

 

1.     Sposób przeprowadzenia ewaluacji:

Przeprowadzenie krótkiej ankiety dotyczącej samopoczucia uczniów w szkole. Rozmowy psychologa szkolnego z uczniami.

2.     Wnioski z ewaluacji:

80% uczniów uważa, że w szkole dominuje postawa „koleżeństwa”, 10% wskazało na „obojętność”, „agresję” wskazało również 10% ankietowanych uczniów,

– 95% uczniów czuje się dobrze w szkole oraz przestrzega obowiązujących norm, natomiast 5% nie respektuje obowiązujących zasad w szkole.

-95% uczniów zna swoje prawa i obowiązki, 5% uważa, że nie zna swoich praw i obowiązków.

3.     Efekty podjętych działań (wypisać konkretne efekty oraz czy i na ile udało się osiągnąć założone kryteria sukcesu):

Podjęte przez naszą szkołę działania mające na celu zwiększenie dobrego samopoczucia w szkole, budowanie właściwych relacji oraz integrację ze środowiskiem przyczyniły się do budowania życzliwej atmosfery w szkole. Realizowane zadania, akcje, uroczystości, spotkania, wycieczki, warsztaty w znacznym stopniu przyczyniły się do budowania dobrego samopoczucia naszej społeczności szkolnej.

 

 

 

               Podpis dyrektora:                                            Podpis koordynatora szkolnego:

                Jolanta Junkiert                                                      Aneta Biskup

 

  ………………………………….                               ……………………………………………………

 

 

Chlebów, 28.06.2019r.

……………………………………………………………………………………………….

miejscowość, data