Raport 2016/2017

RAPORT Z ROCZNEJ DZIAŁALNOŚCI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE

 

RAPORT ZA OKRES OD 01 GRUDNIA 2016 r. DO  31 SIERPNIA 2017r.

 

INFORMACJE PODSTAWOWE O SZKOLE/PLACÓWCE:

                                                                                                                                          

Pełna nazwa szkoły/placówki

 

Szkoła Podstawowa im. Józefa Mehoffera w Chlebowie

 

W przypadku zespołu szkół proszę wpisać, której szkoły dotyczy raport  
Szkoła jest w okresie:

(właściwe podkreślić)

·         przygotowawczym

·         posiada certyfikat wojewódzki

·         posiada certyfikat krajowy

Adres

(ulica, nr, kod pocztowy, miejscowość)

Chlebów 15, 62-700 Turek

 

Gmina Turek
Powiat Turek
Telefon (63)2899486
Adres mailowy szkoły spchlebow@gmail.com
Adres mailowy koordynatora anetabiskup@o2.pl
Strona www  
Imię i nazwisko dyrektora Jolanta Junkiert
Imię i nazwisko koordynatora Aneta Biskup
Imiona i nazwiska członków szkolnego zespołu 1.     nauczyciele: Izabela Białas, Agnieszka Karkusińska, Mariola Perlińska, Renata Piechota, Elżbieta Popielarz, Jolanta Pośka, Ilona Sylwestrzak, Małgorzata Walaszczyk, Dagmara Junkiert, Emilia Majcherek

2.     rodzice: Natalia Wachnik, Izabela Wożniak

3.     uczniowie: Paulina Walczyńska, Kacper Szambelańczyk

4.     pracownicy niepedagogiczni: Barbara Kicińska, Izabela Łajdecka, Michał Łajdecki

5.     inne osoby: pielęgniarka szkolna Teresa Jacaszek

Data podjęcia uchwały

o przystąpieniu do programu

 

 

 

  1. Opis podjętych działań w zakresie diagnozowania potrzeb społeczności szkolnej.
Promocja zdrowego stylu życia, właściwe odżywianie to priorytety, które są motywem przewodnim wielu działań w ramach projektu „Szkoła Promująca Zdrowie”, do którego przystąpiła Szkoła Podstawowa im. Józefa Mehoffera w Chlebowie. Zespół ds. promocji zdrowia w naszej szkole podczas wywiadówki przedstawił zainteresowanym ideę SPZ oraz skierowano pytanie otwarte na temat oczekiwań społeczności szkolnej w zakresie realizacji projektu. Rozpoznanie problemów i potrzeb uczniów, pracowników oraz rodziców dotyczące postrzegania zdrowia, stylu życia oraz sprawy szkoły, ocena środowiska fizycznego szkoły, zapewnienia uczniom i pracownikom podstawowych warunków do pracy, aby sprzyjały one zdrowiu i dobremu samopoczuciu to podstawowe informacje, jakie chcieliśmy uzyskać. Rodzice bardzo aktywnie włączyli się w sporządzenie listy problemów, które warto poruszyć i dążyć do ich rozwiązania.  Na podstawie ich analizy określono cele priorytetowe i zadania szkoły w zakresie promocji zdrowia oraz stworzono plan działań i ich ewaluacji.

Wyniki diagnozy pozwoliły nam na wyłonienie problemu priorytetowego oraz opracowanie planu działań zmierzających do jego rozwiązania.

Wybór problemu priorytetowego:

W wyniku analizy rozmów z rodzicami uczniów i własnych obserwacji zespół Szkoły Promującej Zdrowie (koordynator, członkowie) wybrał następujący priorytet:

Umiejętne i estetyczne komponowanie posiłków

1.      Uzasadnienie wyboru problemu priorytetowego:

Prawidłowe odżywianie stanowi podstawę rozwoju fizycznego, zdrowia oraz samopoczucia. Te zaś rzutują na aktywność uczniów w szkole i możliwości osiągania sukcesów edukacyjnych. Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych jest przede wszystkim rolą domu rodzinnego, jednakże duże wsparcie może dawać społeczności szkoła, w której wiedzę z tego zakresu mogą otrzymywać uczniowie, a pośrednio i rodzice.

 

2.      Przyczyny istnienia problemu priorytetowego:

-zapracowanie rodziców,

-brak pozytywnych nawyków żywieniowych.

 

3.      Rozwiązania dla usunięcia problemu priorytetowego:

1) Opracowanie przez zespół nauczycieli ds. Promocji Zdrowia działań promujących zdrowe odżywianie wśród uczniów i rodziców.

2) Relacjonowanie na stronie internetowej szkoły informacji na temat podejmowanych działań w szkole.

3) Zachęcanie i zaangażowanie rodziców oraz całej społeczności szkolnej do udziału w akcjach propagujących zdrowe odżywianie.

 

 

  1. Plan działań w zakresie promocji zdrowia – załączyć do raportu.

 

Załącznik nr 1

 

  1. Sprawozdanie z realizacji podjętych działań, ujętych w załączonym do raportu planie działań.

 

1.Opracowanie planu pracy na rok szkolny 20116/2017.

Plan pracy opracowany został przez szkolny zespół promocji zdrowia po konsultacji z nauczycielami, uczniami, rodzicami, pracownikami niepedagogicznymi oraz pielęgniarką szkolną. Zawiera działania, które mają na celu poprawę problemu priorytetowego oraz edukację zdrowotną.

 2. Szkolenie Rady Pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych w szkole dn. 23.11.2016r.

3. Powiadomienie rodziców na wywiadówkach o przystąpieniu szkoły do projektu – listopad 2016.

4. Śniadanie Daje Moc..

Do bardzo ciekawych przedsięwzięć zaliczyć należy włączenie się do ogólnopolskiego programu edukacyjnego „ŚNIADANIE DAJE MOC”. Ideą programu jest przede wszystkim uświadamianie dzieci, że drugie śniadanie to ważny posiłek w ciągu dnia. W związku z tym 8 listopada 2016r. klasa III a, wraz z wychowawczynią p. A.Biskup wg własnego pomysłu organizowała zdrowe śniadanie. Była to świetna zabawa o dużych walorach edukacyjnych. Dzieci z apetytem jadły ciemne pieczywo, warzywa, owoce. Dużym powodzeniem cieszyły się sałatki owocowe i warzywne, kolorowe kanapki a domowej roboty koktajle. W tym dniu zamiast chipsów dzieci chrupały marchew, zamiast słodkich groszków wyciągały rękę po winogrono. To znakomity przykład budowania świadomości zjadania w szkole II śniadania, które daje energię do nauki i zabawy na cały dzień.

Do najważniejszych celów programu należą: zwiększenie świadomości uczniów i rodziców nt. zdrowego odżywiania i roli śniadania w diecie dziecka, przyczynianie się – poprzez edukację – do obniżania poziomu niedożywienia dzieci w Polsce Zachęcaliśmy rodziców do zapoznania się ze stroną internetową http://www.sniadaniedajemoc.pl

Szkoła uzyskała certyfikat potwierdzający udział szkoły w akcji.

5. Zdrowe wypieki.

W ramach przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia uczniowie pod czujnym okiem wychowawców piekli kruche ciasteczka. Dzięki tym zajęciom uczyli się współpracy w grupie, wykonywania czynności według ściśle określonej kolejności, przestrzegania zasad higieny, a co najważniejsze tego, że domowe wypieki na naturalnych składnikach są lepsze i zdrowsze od łatwo dostępnych przekąsek, które nie służą naszemu zdrowiu.   Pieczenie ciasteczek sprawiło uczniom dużą frajdę i radość, a zapach cynamonu i wanilii rozchodził się jeszcze długo po szkolnych korytarzach.

6.    Potrafimy pięknie nakrywać do stołu.

Szkoła Podstawowa im. Józefa Mehoffera w Chlebowie jest jedynym ośrodkiem życia kulturalnego i społecznego na terenie wsi Chlebów. Dlatego ważne wydarzenia rodzinne i nie tylko, które potrafią dostarczyć wiele wzruszeń, skupiają całą rzeszę społeczności lokalnej. Tak było również podczas organizacji dnia babci i dziadka w naszej szkole przez przedszkolaków. Uczniowie klas 4-6 pod opieką p. J. Pośki zaangażowali się w przepiękne nakrycie stołów dla przybyłych gości, ponieważ wszyscy mamy świadomość tego, że ważne jest nie tylko to, co spożywamy, ale także estetyczne podanie posiłków oraz przyjemna atmosfera przy stole. Dlatego na stołach pojawiły się białe obrusy, serwetki składane metodą origami oraz świeże kwiaty. Nieoceniona okazała się także pomoc naszych cudownych mam, które przyniosły domowe wypieki na ten wspaniały dzień. Wszystko to sprawiło, że ten dzień był wspaniałym wydarzeniem, który na długo pozostanie w pamięci wszystkich uczestników.

7.    W zdrowym ciele, zdrowy duch.

Pod takim hasłem odbyły się warsztaty profilaktyczne dla uczniów naszej szkoły dotyczące zdrowego odżywiania. Przeprowadziła je absolwentka naszej szkoły, dietetyk- Pani Sylwia Pacyna. Zajęcia przebiegały zgodnie z wcześniej przygotowanymi scenariuszami.

Klasa  I  i II – „Zasady zdrowego odżywiania ,co jeść i robić aby zdrowym być, a czego unikać?”

Klasa III a i III b-„ Piramida zdrowego żywienia”;

Klasa IV – „Co jeść, aby być zdrowym?”;

Klasa V i VI- „Cukier i sól ukryta w produktach spożywczych”.

Pani dietetyk dostarczyła dzieciom dużo cennych informacji na temat zdrowego odżywiania. Uczniowie pracowali aktywnie na zajęciach i zadawali dużo pytań, na które otrzymywali wyczerpujące odpowiedzi. Prace plastyczne stworzone przez uczniów podczas warsztatów można było podziwiać na korytarzu szkolnym oraz w klasach.

8.    Kwiecień miesiącem zdrowia.

W ramach akcji pt. „Kwiecień miesiącem zdrowia” przedszkolaki oraz wszystkie klasy I-VI wraz z wychowawcami przygotowały zdrowe śniadanie, które wszyscy wspólnie z apetytem spożywaliśmy na sali gimnastycznej, co stworzyło miłą i rodzinną atmosferę. Na stołach zagościły smaczne i zdrowe kanapki, sałatki, owocowe i warzywne szaszłyki. Wiosenne zapachy niosły się po całej szkole.

9.    Pogadanki z pielęgniarką szkolną dla klas I-III.

Dzieci klas młodszych brały udział w spotkaniach z pielęgniarką szkolną p. T. Jacaszek, która przedstawiała dzieciom zasady zdrowego żywienia i opowiadała o nowej piramidzie zdrowia, zgodnie z która należy się odżywiać, aby być zdrowym. Dzieci obejrzały wystawę prac -„Piramida zdrowia”. Odbyła się pogadanka nt. „Znaczenie kolorów warzyw i owoców dla funkcjonowania naszego organizmu”. Dzieci klas I-III grupowały warzywa i owoce według kolorów, a pani pielęgniarka uczyła, dlaczego w naszym dziennym jadłospisie powinny znaleźć się warzywa i owoce: czerwone, zielone, fioletowe i białe. Celem zajęć było uświadomienie konieczności właściwego doboru w jadłospisie warzyw i owoców z uwzględnieniem ich kolorów, a nie ograniczania się do zjadania ulubionych.

10. Z kulturą przy stole.

Tym razem skierowaliśmy swoją uwagę na uczniów klas I-III. Uczniowie mieli okazję
zapoznać się z zasadami savoir- vivre, jakie obowiązują przy stole. Dzieci podczas przeprowadzonych warsztatów przez p. R. Piechotę dowiedziały się min.:
jak nakryć stół do obiadu, co oznacza sposób ułożenia sztućców na talerzu, do czego służy
serwetka, jakie zachowania są kulturalne podczas spożywania posiłków, a jakie niestosowne.
Pamiętajmy o dobrych manierach na co dzień! – takie hasło przewodziło podczas zorganizowanych zajęć.

11. Woda źródłem życia.

Zajęcia skierowane dla wszystkich uczniów naszej szkoły rozpoczęły się od prezentacji „Wszystko, czego nie wiemy o wodzie” podczas, których uczniowie od p. I. Sylwestrzak dowiedzieli się o tym, jakie są pierwsze objawy niedoboru wody w organizmie, o skutkach odwodnienia, oddziaływaniu wody na organizm ludzki oraz o tym jak woda wpływa na aktywność mózgową i zdrowie. Każdy uczeń w tym dniu był zaopatrzony w butelkę wody niegazowanej. Uczniowie klasy V i VI wykonali plakaty, których temat przewodni brzmiał – „Woda nasz naturalny skarb”. Podsumowaniem zajęć było hasło PIJCIE WODĘ! NA ZDROWIE! Celem przeprowadzonych zajęć było zachęcenie członków naszej społeczności szkolnej do zrezygnowania ze słodkich napojów na rzecz korzystania z dystrybutora wody na korytarzu szkolnym, który jest dostępny dla wszystkich. Promujemy zdrowy tryb życia i odżywiania. Teraz już nawet każdy pierwszak wie, że aby być zdrowym, trzeba stosować duże ilości wody (około 2 l dziennie).

12. Dzień marchewki w oddziale przedszkolnym.

Celem zajęć było uświadomienie roli marchewki dla prawidłowego rozwoju, zdrowia, odporności organizmu. Na zajęciach panie M. Walaszczyk, E.Majcherek, D. Junkiert omówiły z dziećmi  rolę marchewki w jadłospisie, warzywa które najczęściej gości na naszym stole. Dzieci prezentowały potrawy wykonane z marchewki. Degustowaliśmy soki z dodatkiem bananów, pomarańczy oraz soku z cytryny. Ponadto wykonane zostały plakaty o walorach zdrowotnych marchwi, które przez długi czas upiększały sale przedszkolne.

13. Żyj zdrowo i trzymaj formę.

Uczniowie klasy szóstej pod opieką p. I. Białas komponowali jednodniowe jadłospisy oraz obliczali kaloryczność dostarczanych pokarmów dla dziecka w wieku 12 lat. Zajęcia przeprowadzone na lekcji matematyki miały na celu uświadomienie uczniom wpływu odpowiedniego żywienia na zdrowie i samopoczucie człowieka, zaznajomienie z zasadami zdrowego i racjonalnego odżywiania, poznanie głównych grup pokarmowych, ich funkcji i wartości odżywczych oraz  umiejętność komponowania jadłospisu w zależności od wieku i wykonywanej pracy.

14. Tworzymy własną książkę kucharską.

Uczniowie klas 1-3 pod kierunkiem p. M. Perlińskiej i p. A. Biskup uczestniczyli w zajęciach na temat : „Przepisy na zdrowe posiłki-praca z książką kucharską”:

ü  pierwszym etapem zajęć było przekazanie dzieciom i zapoznanie ich z różnymi źródłami informacji dotyczącymi zdrowych przepisów kulinarnych i podzielenie ich na grupy;

ü  drugi etap- to wyszukiwanie ciekawych przepisów na zdrowe posiłki;

ü  kolejny etap to komponowanie zdrowego, pełnowartościowego przepisu przez każdą grupę na kolorowe karty z uwzględnieniem składników i sposobu wykonania oraz wykonanie ilustracji;

ü  końcowym etapem zajęć było złożenie przepisów wraz z ilustracjami w jedną książeczkę kulinarną, która została wpisana na stan biblioteki szkolnej jako „Książka zdrowych przepisów”, wykonana przez uczniów klas 1-3. Zajęcia przebiegały w miłej atmosferze, dzieci miały wiele ciekawych pomysłów i były bardzo zaangażowane.

15. Warsztaty kulinarne z Bankiem Żywności w Koninie.

W ramach POPŻ Bank Żywności w Koninie zorganizował w naszej szkole dla zainteresowanych rodziców, nauczycieli oraz uczniów warsztaty kulinarne mające na celu pokazanie możliwości przygotowania niedrogich, zdrowych i smacznych posiłków z produktów otrzymanych z Banków Żywności. Warsztaty te cieszyły się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem całej społeczności szkolnej. Po włożonym wysiłku najprzyjemniejsza była degustacja różnorodnych smakołyków.

16. Święto Rodziny i Szkolny Dzień Profilaktyki.

Dzień 1 czerwca-  to Święto Rodziny i Szkolny Dzień Profilaktyki w naszej szkole. W tym roku przebiegał on pod hasłem „W zdrowym ciele, zdrowy duch”, co było doskonałym zwieńczeniem działań w ramach realizacji projektu „Szkoły Promującej Zdrowie” Uczniowie klasy pierwszej przygotowali przedstawienie związane tematycznie z hasłem Szkolnego Dnia Profilaktyki. Treści zawarte w przedstawieniu uświadomiły wszystkim, że największym skarbem człowieka jest zdrowie i należy szczególnie o nie się troszczyć. Po występach odbył się konkurs plastyczny. Wykonane prace zostały wyeksponowane przed szkołą. Wszystkie były piękne, ciekawe i estetycznie wykonane. Po rozstrzygnięciu konkursu dzieci otrzymały nagrody. Kolejna atrakcja tego dnia to spotkanie ze strażakami, którzy opowiedzieli uczniom o swojej pracy. Był także pokaz wozu strażackiego i lanie wody z węza, który służy do gaszenia pożarów. Strażacy zademonstrowali także dzieciom udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej. Wielką radość sprawiła uczniom zabawa na dmuchanych zamkach. Uczniowie klas IV – VI uczestniczyli w spotkaniu z piłkarzem Panem Dariuszem Brzostowskim oraz z ratownikiem medycznym Panem Wiktorem Pławińskim.

Wydarzenie to było nie tylko atrakcją dla dzieci, ale zrzeszyło liczne grono rodziców i dziadków.

 

  1. Monitorowanie podjętych działań, ujętych w załączonym do raportu planie działań.

 

Monitorowanie działań Szkoły Promującej Zdrowie w naszej szkole przebiegała poprzez:

– pisanie sprawozdań na stronę internetową szkoły,

– kronika fotograficzna zadań i przedsięwzięć,

-artykuły w szkolnej gazecie „Gadu-Gadu”,

– obserwacje dyrektora szkoły,

– obserwacje koordynatora i zespołu promocji zdrowia w szkole,

 

 

  1. Informacja na temat ewaluacji podjętych działań, ujętych w załączonym do raportu planie działań.

 

W trakcie Święta Rodziny i Szkolnego Dnia Profilaktyki została przeprowadzona sonda wśród rodziców i uczniów- uczestników wyżej wymienionego przedsięwzięcia przez redakcję szkolnej gazety „Gadu-Gadu” pod opieką p. E. Popielarz. Młodzi redaktorzy pytali oddzielnie dorosłych i uczniów. Uczniowie zostali zapytani, czy jedzą pierwsze śniadanie w domu i czy zabierają śniadanie do szkoły? 90% pytanych uczniów przyznało, że zabiera śniadanie do szkoły, a ponad 80% stwierdziło, że je śniadanie w domu. Potwierdzili to rodzice lub ewentualnie dziadkowie uczniów. Ponad 80% rodziców przyznało, że ich dzieci jedzą pierwsze śniadanie w domu i wielu dodało, że zabierają śniadanie do szkoły. Na pytanie, co dzieci zabierają do szkoły na śniadanie, wiele osób wymieniało kanapki, owoce, jogurty, obrane warzywa, ale byli także tacy, którzy stwierdzili, że ich dzieci proszą o zdrowe koktajle do szkoły. Rodzice i dzieci zgodnie stwierdzali, iż zmiany w nawykach zdrowotnych zaszły na skutek akcji prowadzonych przez szkołę. Zmiany w nawykach żywieniowych uczniów zostały zauważone przez nauczycieli, pracowników niepedagogicznych. Dużym zainteresowaniem cieszyły się wystawy prac uczniowskich powstałych w ramach działań prozdrowotnych szkoły: wystawa piramid zdrowia, plakatów ze zdrowymi jadłospisami na cały dzień, książka kucharska stworzona przez uczniów klas I-III i inne. W wyniku podjętej ewaluacji zespól promocji zdrowia stwierdził, że podjęte działania zawarte w planie pracy na miniony rok szkolny spełniły swoje zadanie.

 

 

               Podpis dyrektora:                                            Podpis koordynatora szkolnego:

 

 

                 Jolanta Junkiert                                                         Aneta Biskup

 

 

 

                                                                Chlebów, 29.08.2017

miejscowość, data

 

 

 

 

 

ROZMIAR
KOLOR