Raport podsumowujący SPZ 2018/2019

 RAPORT PODSUMOWUJĄCY STARANIA

SZKOŁY/PLACÓWKI UBIEGAJĄCEJ SIĘ O PRZYJĘCIE

DO WIELKOPOLSKIEJ SIECI SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE *

  

INFORMACJE PODSTAWOWE O SZKOLE/PLACÓWCE:

 

Pełna nazwa szkoły/placówki Szkoła Podstawowa im. Józefa Mehoffera w Chlebowie

 

 

W przypadku zespołu szkół proszę wpisać, której szkoły dotyczy raport  
Adres Chlebów 15, 62-700 Turek

 

 

Gmina

 

Turek
Powiat

 

Turek
Telefon (63)2899486
Adres mailowy szkoły/placówki spchlebow@gmail.com
Adres mailowy koordynatora anetabiskup@o2.pl
Strona www www.spchlebow.cal.pl
Imię i nazwisko dyrektora Jolanta Junkiert
Imię i nazwisko koordynatora Aneta Biskup
Imiona i nazwiska członków szkolnego zespołu 1.       nauczyciele: Izabela Białas, Agnieszka Karkusińska, Mariola Perlińska, Renata Piechota, Elżbieta Popielarz, Jolanta Pośka, Beata Maas, Anna Szymczak Przemysław Gniewisz Ilona Sylwestrzak, Małgorzata Walaszczyk, Dagmara Junkiert, Emilia Majcherek, Iwona Walaszczyk

2.       rodzice: Natalia Wachnik, Izabela Wożniak

3.       uczniowie: Paulina Walczyńska, Kacper Szambelańczyk, Natalia Andrzejewska, Oliwier Grzelak

4.       pracownicy niepedagogiczni: Barbara Kicińska, Izabela Ignasiak, Michał Łajdecki

5.     inne osoby: pielęgniarka szkolna Teresa Jacaszek

Data podjęcia uchwały o przystąpieniu do projektu 15.09.2016r.

 

CZĘŚĆ I

 

WYNIK DIAGNOZY

 

1. Narzędzia użyte do diagnozy w ostatnich trzech latach:

 

Rok szkolny 2016/2017 oraz 2017/2018

Narzędzia:

a) ankieta n/t stylu życia przeprowadzona wśród uczniów, rodziców i pracowników szkoły;

b) obserwacje;

c) rozmowy z uczniami i ich rodzicami,

d) rozmowa z pielęgniarką szkolną

Rok szkolny 2018/2019

Narzędzia:

a) ankieta – „Respektowanie norm społecznych i samopoczucie w szkole”

b) wywiad grupowy z uczniami

 

2. Wyniki diagnozy – wyłonione problemy w ostatnich trzech latach.

 

Rok szkolny: 2016/2017 oraz 2017/2018

Wyłonione problemy:

Z ankiety dla uczniów wynika, że:

– 31% uczniów nie spożywa regularnie posiłków,

– 21% uczniów nie przynosi drugiego śniadania do szkoły,

– 33% uczniów niechętnie spożywa produkty mleczne,

– większość uczniów zadeklarowała, że chętnie spożywają owoce,

– 45% uczniów nie uprawia żadnych sportów,

– w wolnym czasie od obowiązków uczniowie najczęściej oglądają telewizję lub grają na komputerze,

– większość przynajmniej cztery razy w tygodniu sięga po słone i słodkie przekąski

– uczniowie mając wybór chętniej sięgają po słodkie napoje, niż po wodę.

 

Z ankiety dla rodziców wynika, że:

– 37 % rodziców nie spożywa regularnie posiłków,

– 26 % rodziców nie je pierwszego śniadania, chętniej zastępują je kawą

– 30 % rodziców spożywa owoce tylko czasami,

– 67% deklaruje, że chętnie je warzywa,

– wiele osób nie ogranicza tłuszczów zwierzęcych, soli,

– większość rodziców przyznaje, że sypiają mniej niż osiem godzin dziennie oraz rzadko poświęcają czas na odpoczynek i relaks,

– 43 % nie chce dzielić się swoimi problemami z innymi

 

Rok szkolny: 2018/2019

Wyłonione problemy:

– 11% uczniów podało, że byli obrażani lub przezywani,

– 11% zostało uderzonych przez rówieśników,

– nikt nie wskazał zastraszania, szantażowania, kradzieży lub rozpowszechniania plotek oraz oszczerstw.

– 35% uczniów było świadkiem obrażania i przezywania,

– 11% używania przemocy fizycznej (bójka szarpanie) i z tego powodu czasami źle czują się w szkole.

 

 

 

 

OPIS PROBLEMU PRIORYTETOWEGO

 

Wyłonione w ostatnich trzech latach problemy priorytetowe:

 

Rok szkolny 2016/2017

 

Wyniki tej diagnozy nasuwają wniosek, że postawy żywieniowe wielu rodziców nie zawsze sprzyjają ich zdrowiu, co ma duży wpływ na kształtowanie nawyków wśród uczniów. Rodzice rozumieją istotę problemu i widzą potrzebę edukowania w zakresie zdrowego odżywiania oraz właściwego komponowania posiłków. Ponadto rozmowy z pielęgniarką szkolną i nauczycielami potwierdzają fakt, że uczniowie często nie jedzą śniadań w domu lub nie przynoszą drugiego śniadania do szkoły, stąd złe samopoczucie uczniów- bóle brzucha, głowy, zasłabnięcia. Ponadto dzieci często sięgają po niezdrową żywność i dlatego obserwuje się zjawisko otyłości wśród małych nawet dzieci.

 

W wyniku analizy rozmów z rodzicami uczniów i własnych obserwacji zespół Szkoły Promującej Zdrowie wyłonił następujący priorytet:

Umiejętne i estetyczne komponowanie posiłków

 

Prawidłowe odżywianie stanowi podstawę rozwoju fizycznego, zdrowia oraz samopoczucia. Te zaś rzutują na aktywność uczniów w szkole i możliwości osiągania sukcesów edukacyjnych. Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych jest przede wszystkim rolą domu rodzinnego, jednakże duże wsparcie może dawać społeczności szkoła, w której wiedzę z tego zakresu mogą otrzymywać uczniowie, a pośrednio i rodzice.

 

Rok szkolny 2017/2018

 

W kolejnym roku szkolnym zespół nauczycieli ds. Szkoły Promującej Zdrowie podjął decyzję o kontynuowaniu poprzedniego priorytetu i dołączeniu kolejnego problemu jakim jest: Promowanie aktywnego spędzania czasu wolnego, gdyż są one ściśle połączone ze zdrowym stylem życia.

Promowanie aktywnego spędzania czasu wolnego

 

Naszym priorytetem było pokazanie uczniom różnych możliwości aktywnego spędzania wolnego czasu, często na świeżym powietrzu, co może przyczynić się do kształtowania dobrych nawyków zdrowotnych.

 

Rok szkolny 2018/2019

 

Z wymienionych zachowań 11% uczniów podało, że byli obrażani lub przezywani, 11% zostało uderzonych przez rówieśników, nikt nie wskazał zastraszania, szantażowania, kradzieży lub rozpowszechniania plotek oraz oszczerstw.

35% uczniów było świadkiem obrażania i przezywania, a 11% używania przemocy fizycznej (bójka szarpanie) i z tego powodu czasami źle czują się w szkole.

Po analizie dostępnych ankiet Zespół Szkoły Promującej Zdrowie ustalił następujący priorytet:

Przestrzegamy norm społecznych. Dobrze czujemy się w szkole i w domu.

 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU MAJĄCEGO NA CELU ROZWIĄZANIE PROBLEMU PRIORYTETOWEGO

 

Rok szkolny 2016/2017

 

Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego:

 

  1. Szkolenie rady pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych w szkole – 23 listopada 2016 r.
  2. Powiadomienie rodziców na wywiadówkach o przystąpieniu szkoły do projektu – listopad 2016.
  3. Śniadanie Daje Moc.

Do bardzo ciekawych przedsięwzięć zaliczyć należy włączenie się do ogólnopolskiego programu edukacyjnego „ŚNIADANIE DAJE MOC”. Ideą programu jest przede wszystkim uświadamianie dzieci, że drugie śniadanie to ważny posiłek w ciągu dnia. W związku z tym 8 listopada uczniowie klas I- III aktywnie przystąpili do akcji. Była to świetna zabawa o dużych walorach edukacyjnych. Dzieci z apetytem jadły ciemne pieczywo, warzywa, owoce. Dużym powodzeniem cieszyły się sałatki owocowe i warzywne, kolorowe kanapki oraz domowej roboty koktajle. To znakomity przykład budowania świadomości zjadania w szkole II śniadania, które daje energię do nauki i zabawy na cały dzień.

Do najważniejszych celów programu należą: zwiększenie świadomości uczniów i rodziców nt. zdrowego odżywiania i roli śniadania w diecie dziecka. Zachęcaliśmy również rodziców do zapoznania się ze stroną internetową http://www.sniadaniedajemoc.pl

Szkoła uzyskała certyfikat potwierdzający udział szkoły w akcji.

  1. Zdrowe wypieki.

W ramach przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia uczniowie pod czujnym okiem wychowawców piekli kruche ciasteczka. Dzięki tym zajęciom uczyli się współpracy w grupie, wykonywania czynności według ściśle określonej kolejności, przestrzegania zasad higieny, a co najważniejsze tego, że domowe wypieki na naturalnych składnikach są lepsze i zdrowsze od łatwo dostępnych przekąsek, które nie służą naszemu zdrowiu.   Pieczenie ciasteczek sprawiło uczniom dużą frajdę i radość, a zapach cynamonu i wanilii rozchodził się jeszcze długo po szkolnych korytarzach.

  1. Potrafimy pięknie nakrywać do stołu.

Szkoła Podstawowa im. Józefa Mehoffera w Chlebowie jest jedynym ośrodkiem życia kulturalnego i społecznego na terenie wsi Chlebów. Dlatego ważne wydarzenia rodzinne i nie tylko, które potrafią dostarczyć wiele wzruszeń, skupiają całą rzeszę społeczności lokalnej. Tak było również podczas organizacji dnia babci i dziadka w naszej szkole przez przedszkolaków. Uczniowie klas 4-6 pod opieką p. zaangażowali się w przepiękne nakrycie stołów dla przybyłych gości, ponieważ wszyscy mamy świadomość tego, że ważne jest nie tylko to, co spożywamy, ale także estetyczne podanie posiłków oraz przyjemna atmosfera przy stole. Dlatego na stołach pojawiły się białe obrusy, serwetki składane metodą origami oraz świeże kwiaty. Nieoceniona okazała się także pomoc naszych cudownych mam, które przyniosły domowe wypieki na ten wspaniały dzień. Wszystko to sprawiło, że ten dzień był wspaniałym wydarzeniem, który na długo pozostanie w pamięci wszystkich uczestników.

  1. W zdrowym ciele, zdrowy duch.

Pod takim hasłem odbyły się warsztaty profilaktyczne dla uczniów naszej szkoły dotyczące zdrowego odżywiania. Przeprowadziła je absolwentka naszej szkoły, dietetyk- Pani Sylwia Pacyna. Zajęcia przebiegały zgodnie z wcześniej przygotowanymi scenariuszami.

Klasa I i II – „Zasady zdrowego odżywiania, co jeść i robić, aby zdrowym być, a czego unikać?”

Klasa III a i III b – „Piramida zdrowego żywienia”;

Klasa IV – „Co jeść, aby być zdrowym?”;

Klasa V i VI – „Cukier i sól ukryta w produktach spożywczych”.

Pani dietetyk dostarczyła dzieciom dużo cennych informacji na temat zdrowego odżywiania. Uczniowie pracowali aktywnie na zajęciach i zadawali dużo pytań, na które otrzymywali wyczerpujące odpowiedzi. Prace plastyczne stworzone przez uczniów podczas warsztatów można było podziwiać na korytarzu szkolnym oraz w klasach.

7.      Kwiecień miesiącem zdrowia.

W ramach akcji pt. „Kwiecień miesiącem zdrowia” przedszkolaki oraz wszystkie klasy I-VI wraz z wychowawcami przygotowały zdrowe śniadanie, które wszyscy wspólnie z apetytem spożywaliśmy na sali gimnastycznej, co stworzyło miłą i rodzinną atmosferę. Na stołach zagościły smaczne i zdrowe kanapki, sałatki, owocowe i warzywne szaszłyki. Wiosenne zapachy niosły się po całej szkole.

8.      Pogadanki z pielęgniarką szkolną dla klas I-III.

Dzieci klas młodszych brały udział w spotkaniach z pielęgniarką szkolną, która przedstawiała dzieciom zasady zdrowego żywienia i opowiadała o nowej piramidzie zdrowia, zgodnie z która należy się odżywiać, aby być zdrowym. Dzieci obejrzały wystawę prac -„Piramida zdrowia”. Odbyła się pogadanka nt. „Znaczenie kolorów warzyw i owoców dla funkcjonowania naszego organizmu”. Dzieci klas I-III grupowały warzywa i owoce według kolorów, a pani pielęgniarka uczyła, dlaczego w naszym dziennym jadłospisie powinny znaleźć się warzywa i owoce: czerwone, zielone, fioletowe i białe. Celem zajęć było uświadomienie konieczności właściwego doboru w jadłospisie warzyw i owoców z uwzględnieniem ich kolorów, a nie ograniczania się do zjadania ulubionych.

9.      Z kulturą przy stole.

Tym razem skierowaliśmy swoją uwagę na uczniów klas I-III. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z zasadami savoir- vivre, jakie obowiązują przy stole. Dzieci podczas przeprowadzonych warsztatów przez dowiedziały się min: jak nakryć stół do obiadu, co oznacza sposób ułożenia sztućców na talerzu, do czego służy
serwetka, jakie zachowania są kulturalne podczas spożywania posiłków, a jakie niestosowne.
Pamiętajmy o dobrych manierach na co dzień! – takie hasło przewodziło podczas zorganizowanych zajęć.

10.  Woda źródłem życia.

Zajęcia skierowane dla wszystkich uczniów naszej szkoły rozpoczęły się od prezentacji „Wszystko, czego nie wiemy o wodzie” podczas, których uczniowie dowiedzieli się o tym, jakie są pierwsze objawy niedoboru wody w organizmie, o skutkach odwodnienia, oddziaływaniu wody na organizm ludzki oraz o tym jak woda wpływa na aktywność mózgu i zdrowie. Każdy uczeń w tym dniu był zaopatrzony w butelkę wody niegazowanej. Uczniowie klasy V i VI wykonali plakaty, których temat przewodni brzmiał – „Woda nasz naturalny skarb”. Podsumowaniem zajęć było hasło PIJCIE WODĘ! NA ZDROWIE! Celem przeprowadzonych zajęć było zachęcenie członków naszej społeczności szkolnej do zrezygnowania ze słodkich napojów na rzecz korzystania z dystrybutora wody na korytarzu szkolnym, który jest dostępny dla wszystkich.

11.  Dzień marchewki w oddziale przedszkolnym.

Celem zajęć było uświadomienie roli marchewki dla prawidłowego rozwoju, zdrowia, odporności organizmu. Na zajęciach wychowawcy omówiły z dziećmi rolę marchewki w jadłospisie, warzywa, które najczęściej gości na naszym stole. Dzieci prezentowały potrawy wykonane z marchewki. Degustowaliśmy soki z dodatkiem bananów, pomarańczy oraz soku z cytryny. Ponadto wykonane zostały plakaty o walorach zdrowotnych marchwi, które przez długi czas upiększały sale przedszkolne.

12.  Żyj zdrowo i trzymaj formę.

Uczniowie klasy szóstej pod komponowali jednodniowe jadłospisy oraz obliczali kaloryczność dostarczanych pokarmów dla dziecka w wieku 12 lat. Zajęcia przeprowadzone na lekcji matematyki miały na celu uświadomienie uczniom wpływu odpowiedniego żywienia na zdrowie i samopoczucie człowieka, zaznajomienie z zasadami zdrowego i racjonalnego odżywiania, poznanie głównych grup pokarmowych, ich funkcji i wartości odżywczych oraz umiejętność komponowania jadłospisu w zależności od wieku i wykonywanej pracy.

13.  Tworzymy własną książkę kucharską.

Uczniowie klas 1-3 pod kierunkiem wychowawców uczestniczyli w zajęciach na temat: „Przepisy na zdrowe posiłki-praca z książką kucharską”. Pierwszym etapem zajęć było przekazanie dzieciom i zapoznanie ich z różnymi źródłami informacji dotyczącymi zdrowych przepisów kulinarnych i podzielenie ich na grupy; drugi etap – to wyszukiwanie ciekawych przepisów na zdrowe posiłki;

kolejny etap to komponowanie zdrowego, pełnowartościowego przepisu przez każdą grupę na kolorowe karty z uwzględnieniem składników i sposobu wykonania oraz wykonanie ilustracji. Końcowym etapem zajęć było złożenie przepisów wraz z ilustracjami w jedną książeczkę kulinarną, która została wpisana na stan biblioteki szkolnej jako „Książka zdrowych przepisów”, wykonana przez uczniów klas 1-3.

14.  Warsztaty kulinarne z Bankiem Żywności w Koninie.

W ramach POPŻ Bank Żywności w Koninie zorganizował w naszej szkole dla zainteresowanych rodziców, nauczycieli oraz uczniów warsztaty kulinarne mające na celu pokazanie możliwości przygotowania niedrogich, zdrowych i smacznych posiłków z produktów otrzymanych z Banków Żywności. Warsztaty te cieszyły się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem całej społeczności szkolnej. Po włożonym wysiłku najprzyjemniejsza była degustacja różnorodnych smakołyków.

15.  Święto Rodziny i Szkolny Dzień Profilaktyki.

1 czerwca – to Święto Rodziny i Szkolny Dzień Profilaktyki w naszej szkole. W tym roku przebiegał on pod hasłem „W zdrowym ciele, zdrowy duch”, co było doskonałym zwieńczeniem działań w ramach realizacji projektu „Szkoły Promującej Zdrowie” Uczniowie klasy pierwszej przygotowali przedstawienie związane tematycznie z hasłem Szkolnego Dnia Profilaktyki. Treści zawarte w przedstawieniu uświadomiły wszystkim, że największym skarbem człowieka jest zdrowie i należy szczególnie o nie się troszczyć. Po występach odbył się konkurs plastyczny. Wykonane prace zostały wyeksponowane przed szkołą. Wszystkie były piękne, ciekawe i estetycznie wykonane. Po rozstrzygnięciu konkursu dzieci otrzymały nagrody. Kolejna atrakcja tego dnia to spotkanie ze strażakami, którzy opowiedzieli uczniom o swojej pracy. Był także pokaz wozu strażackiego i lanie wody z węza, który służy do gaszenia pożarów. Strażacy zademonstrowali także dzieciom udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej. Wielką radość sprawiła uczniom zabawa na dmuchanych zamkach. Uczniowie klas IV – VI uczestniczyli w spotkaniu z piłkarzem oraz z ratownikiem medyczny.

 

 

Rok szkolny 2017/2018

 

Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego:

 

  1. Przypomnienie członkom rady pedagogicznej i pracownikom niepedagogicznym w szkole zasad szkoły promującej zdrowie – wrzesień 2017.
  2. Powiadomienie rodziców klas pierwszych oraz przypomnienie pozostałym rodzicom na wywiadówkach o przystąpieniu szkoły do projektu – listopad 2017.
  3. TEATRZYK „DYZIO”

Już we wrześniu odwiedzili nas artyści z teatru żywego słowa „Herbi” z Leszna.  Przedstawienie zawierało akcent humorystyczny, ale temat przestawienia był poważny. Aktorzy doskonale wprowadzili uczniów w tematykę Szkoły Promującej Zdrowie i zaprezentowali nam przedstawienie o Dyziu, który nie dbał o swoje zdrowie. Przedstawienie dotyczyło profilaktyki zdrowia i aktywności fizycznej, dzięki czemu uczniowie mogli utrwalić zasady zdrowego stylu życia.

  1. RAJD KRAJOZNAWCZO- TURYSTYCZNY

Trzy drużyny reprezentujące społeczność naszej szkoły wzięły udział w drugiej edycji Rajdu Krajoznawczo – Historycznego Turek 2017. Zabawa miała charakter gry terenowej, a jej uczestnicy musieli wykazać się wiedzą o historii Turku. Start miał miejsce na dziedzińcu Muzeum Miasta Turku. Zadaniem drużyn było dotarcie do kolejnych punktów trasy wyznaczonej na mapie miasta, gdzie trzeba było odpowiedzieć na pytania dotyczące miejsca, w którym aktualnie się przebywało.  Szczęście nam dopisało, ponieważ okazaliśmy się najlepsi w kategorii drużyn szkolnych zajmując I miejsce oraz rodzinnych, „Zdobywcy” (jak przystało na prawdziwych zdobywców) zajęli I miejsce, natomiast „Debeściaki” – trzecie. Organizatorami przedsięwzięcia byli: Oddział PTTK w Turku, Miasto Turek, Muzeum Miasta Turku im. Józefa Mehoffera, Nadleśnictwo Turek oraz Regionalne Stowarzyszenie na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Turku.

  1.  XIV INTEGRACYJNY RAJD TURYSTYCZNY „PIECZONEGO ZIEMNIAKA”

Społeczność naszej szkoły – uczniowie, nauczyciele i rodzice – wzięła udział w XIV Integracyjnym Rajdzie Turystycznym „Pieczonego Ziemniaka”. Cele rajdu to: propagowanie czynnego wypoczynku, popularyzacja turystyki kwalifikowanej – pieszej, rowerowej i konnej, upowszechnianie turystki rodzinnej oraz turystyki dla wszystkich, wspólne spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu, integracja środowisk społecznych, poprzez poznanie się i realizację zadań rajdowych, poznawanie okolic i środowiska naturalnego naszego regionu oraz miłe chwile w dobrym towarzystwie. Organizatorami imprezy byli: Oddział PTTK w Turku, Gminne Koło TPD w Galewie, Miasto Turek, Gmina Turek, Nadleśnictwo Turek, ZSP w Słodkowie, Iva PIT, Regionalne Stowarzyszenie na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Turku, Klub Turystyki Jeżdzieckiej PTTK „Ranczo Dwa Edeny”, OSP Brudzew, Chrząblice, Turkowice, Szadów.

  1.  IV INTEGRACYJNA IMPREZA NA ORIENTACJĘ „TurIno”

Dwie drużyny reprezentujące naszą szkołę wzięły udział w IV INTEGRACYJNEJ IMPREZIE NA ORIENTACJĘ „TurIno” organizowanej w roku 2017 – pod hasłem ROK KRAJOZNAWSTWA POLSKIEGO. Cele imprezy to: popularyzacja imprez na orientację jako zdrowej formy spędzania wolnego czasu, sprawdzenie własnych umiejętności w posługiwaniu się mapą i kompasem, ukazanie ciekawych pod względem przyrodniczym zakątków Nadleśnictwa Turek, propagowanie czynnego wypoczynku, zachęcanie do aktywnego spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu w dobrym towarzystwie.  Start i meta miały miejsce na parkingu leśnym za Nadleśnictwem. Impreza odbyła się w formie gry terenowej połączonej z marszem na orientację, limitem czasu i karnymi punktami za jego przekroczenie. Zadaniem uczestników było odnalezienie dwudziestu czterech punktów kontrolnych o zróżnicowanej wadze punktowej od 4 – 10 oraz rozwiązanie punktowanej krzyżówki, do której hasła ukryto w terenie. Okazało się, że spośród czternastu szkolnych drużyn, nasze dwa zespoły zajęły czołowe miejsca – I – II.

  1. ŚNIADANIE DAJE MOC

Do bardzo ciekawych przedsięwzięć zaliczyć należy włączenie się do ogólnopolskiego programu edukacyjnego. „Śniadanie daje moc” to program edukacyjny, do którego jak co roku przystępuje nasza szkoła. Ideą programu jest przede wszystkim uświadamianie dzieci, że drugie śniadanie to ważny posiłek w ciągu dnia. Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, który jest źródłem energii dla każdego dziecka. Szkoła stara się przekazać najmłodszym cenne informacje, w oparciu o 12 zasad zdrowego odżywiania, o roli prawidłowego żywienia. W ramach programu dzieci z klasy I przygotowały pożywne śniadanie oraz sałatki owocowe. Do najważniejszych celów programu należą: zwiększenie świadomości uczniów i rodziców nt. zdrowego odżywiania i roli śniadania w diecie dziecka.

  1. WYCIECZKA DO ŁODZI

Uczniowie klas IV-VII uczestniczyli w wycieczce do Łodzi. Sportową zabawę rozpoczęliśmy w Arena Laser Games – nowoczesnym centrum rozrywki, oferującym grę w elektroniczny paintball.   Uczestnicy zabawy brali udział w grze, w labiryncie na powierzchni prawie 400 m 2. Labirynt ten był dwupoziomowy i krył wiele niespodzianek. Następnie udaliśmy się do Aquaparku Fala, gdzie po dwóch godzinach świetnej zabawy spotkaliśmy Pana Jana Tomaszewskiego – polskiego piłkarza, występującego na pozycji bramkarza. Kolejną atrakcją był Park trampolin Saltos, tutaj powitał nas trener, który przeprowadził z dziećmi lekcję wychowania fizycznego na trampolinach.

  1.  MIKOŁAJKI NA WESOŁO

Uczniowie klas IV – VII rywalizowali w konkursach sprawnościowych, matematycznych, plastycznym i rozegrali mecz piłki nożnej, by uczcić mikołajki.

  1. ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA JAMY USTNEJ

Dnia 20 marca obchodzony jest ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA JAMY USTNEJ, ustanowiony przez ŚWIATOWĄ FEDERACJĘ DENTYSTYCZNĄ. Wydarzenia organizowane tego dnia przez wiele instytucji, organizacji i firm na całym świecie, mają na celu podkreślenie znaczenia profilaktyki zdrowia jamy ustnej dla ogólnego zdrowia człowieka. W związku z tym w naszej szkole zostały również podjęte działania profilaktyczne. Pielęgniarka szkolna przeprowadziła z dziećmi pogadankę na temat higieny jamy ustnej połączoną z pokazem szczotkowania zębów. Uczniowie obejrzeli także prezentację multimedialną –Walka z próchnicą. Odbył się również konkurs plastyczny klas 1-3 – „Jak dbam o moje zęby?” Kolejne działanie profilaktyczne to Quiz wiedzowy – „Co ty wiesz o myciu zębów?” Wszystkie te działania edukacyjne mają na celu zapobieganie powszechnej i niebezpiecznej dla zdrowia chorobie, jaką jest próchnica.

  1. DZIEŃ MARCHEWKI

W kwietniu w przedszkolu odbył się „Dzień Marchewki”. Dzieci razem z paniami przygotowywały soki z marchewki i jabłek, po czym nastąpiła wspólna degustacja. Dzieci wykonały prace plastyczne „Marchewki i jabłka”.

W przedszkolu zostały przeprowadzone także warsztaty z byłą absolwentką naszej szkoły panią dietetyk, na temat „Zdrowego odżywiania”. Zostały także wykonane prace plastyczne Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.

  1. WARSZTATY Z MASTER CHEFEM

Uczniowie klasy 5 i 6 uczestniczyli w szkoleniu ,,Kuchnia Wielkopolska – Tradycja i Nowoczesność” zorganizowanym przez Stowarzyszenie Kali-Nowa. Spotkanie prowadził pan Adam Kozanecki, finalista programu MasterChef. Dzieci poznały trochę kulinarnej historii, piramidę zdrowego żywienia oraz zasady savoir-vivre przy stole. Oczywiście miały również okazję trochę pogotować wraz z mistrzem. Każdy uczestnik otrzymał przepis na autorskie danie pana Adama z jego autografem.

  1. GRY, ZAWODY SPORTOWE

Propagując zdrowy styl życia nasi uczniowie aktywnie przygotowywali się i uczestniczyli w wielu zawodach sportowych:

Gminny Turniej Gry w Ringo.

– VII Gminne Biegi Przełajowe

– VI Gminny Bieg z Przeszkodami dla klas I-III 

– Gminny Turniej Piłki Nożnej w Cisewie

– Spartakiada w Szkole Podstawowej im. Marii Skłodowskiej – Curie w Żukach

  1. WYJAZDY NA BASEN

Uczniowie z klas I-III przez cały rok szkolny brali udział w cyklu wyjazdów na krytą pływalnię w Turku. Celem wyjazdów jest nauka pływania, kształtowanie nawyków prozdrowotnych, gry i zabawy, wpajanie nawyków prawidłowej higieny oraz wdrażane do aktywnego i kulturalnego spędzania czasu wolnego.

  1. VII KONFERENCJA SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE

25 kwietnia 2018 r.  w Szkole Podstawowej im. Powstańców Wlkp. W Malanowie odbyła się VII Konferencja Szkół Promujących Zdrowie.  W związku z realizacja programu nasi uczniowie wraz z opiekunami uczestniczyli w konferencji. W programie spotkania były: prelekcje na temat zdrowego stylu życia, występy artystyczne uczniów szkoły oraz warsztaty kulinarne i zdobienie potraw.  Uczniowie z naszej szkoły mieli przyjemność brać czynny udział w lepieniu pierogów, które na zakończenie wszyscy uczestnicy spotkania mogli degustować.

  1. SAŁATKOWY ZAWRÓT GŁOWY

W kwietniu w naszej szkole odbył się „Sałatkowy zawrót głowy”. Akcja ta dotyczyła promowania zdrowego stylu odżywiania, wdrażania do samodzielnego przygotowania posiłków i utrwalania wiadomości o warzywach i owocach. Tego dnia w sali gimnastycznej zrobiło się kolorowo. Do przedsięwzięcia przystąpiła cała społeczność uczniowska naszej szkoły. Uczestnicy podali swoje przepisy na sałatki i zaprosili do wspólnej degustacji.

  1. BIEG PO ZDROWIE, CO NA TO NASZA PLANETA POWIE?”

Dnia 23 kwietnia 2018 r., na terenie naszej szkoły odbył się bieg pod hasłem „Bieg po zdrowie, co na to nasza planeta Ziemia powie?”. Wychowawcy klas I-III zapragnęli zachęcić dzieci do celebrowania Święta Ziemi w zupełnie inny sposób. Zachęcali dzieci do tego, aby uczniowie wyszli ze szkoły, wyszli z domu i aktywnie poznawali piękno otaczającego świata.  Święto to było wspaniałą okazją, by nagłośnić globalne problemy Ziemi i domagać się odpowiednich prozdrowotnych działań u każdego mieszkańca planety.

  1. ZAJĘCIA Z HIGIENISTKĄ

11 kwietnia 2018 roku dzieci z klas I-III uczestniczyły w zajęciach z higienistką szkolną. Podczas spotkania dzieci dowiedziały się jak należy dbać o zdrowie i higienę osobistą, w jaki sposób zapobiegać infekcjom oraz właściwie się odżywiać. Zostały utrwalone zasady zdrowego trybu życia i przypomniano o znaczeniu uprawiania sportu dla zdrowia.

 

  1. „NIESAMOWITY ŚWIAT HIGIENY JAMY USTNEJ”

Nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego programu edukacji stomatologicznej „Niesamowity świat higieny jamy ustnej” przygotowanym przez Instytut Blend-a-med Oral-B. Wiek 6-7 lat, to najlepszy czas, aby pomóc dzieciom wykształcić towarzyszące im już przez całe życie pozytywne nawyki dbania o higienę. „Niesamowity świat higieny jamy ustnej” powstał, aby zaangażować dzieci w zajęcia, podczas których zdobędą niezbędną wiedzę na temat higieny jamy ustnej, dbania o zęby, sposobów i częstotliwości prawidłowego szczotkowania zębów oraz przełamania bariery regularnych wizyt stomatologicznych. 29 maja 2018 r. w naszej szkole odbyły się zajęcia, podczas których dzieci z Oddziału Przedszkolnego oraz z klas I i II obejrzały film edukacyjny, uzupełniły arkusze z ćwiczeniami oraz uczyły się prawidłowo szczotkować zęby.

  1.  ŚWIĘTO RODZINY I SZKOLNY DZIEŃ PROFILAKTYKI

Dnia 4 czerwca w naszej szkole odbyło się Święto Rodziny i z tej okazji dzieci z przedszkola wykonały ciekawe przedstawienie. W tym dniu obchodziliśmy także Szkolny Dzień Profilaktyki. Przebiegał on pod hasłem „Nie biorę, nie piję, nie piję- sport uprawiam i zdrowo żyję”. Uczniowie klasy drugiej przygotowali przedstawienie związane tematycznie z hasłem Szkolnego Dnia Profilaktyki. Treści zawarte w przedstawieniu uświadomiły wszystkim, że największym skarbem człowieka jest zdrowie i należy o nieszczególnie dbać. Po występach odbył się konkurs plastyczny. Pięknie wykonane prace zostały wyeksponowane przed szkołą. Po rozstrzygnięciu konkursu dzieci otrzymały nagrody. Kolejną atrakcją tego dnia było spotkanie ze strażakami, którzy opowiedzieli uczniom o swojej pracy. Strażacy zademonstrowali nowoczesny sprzęt ratunkowy oraz pojazd, a także udzielili dzieciom instrukcji pierwszej pomocy przedmedycznej. Wielką radość sprawiła uczniom możliwość lania wody z węża strażackiego oraz zabawy na dmuchańcach. Podczas gdy klasy I-III uczestniczyły w kreatywnym malowaniu twarzy oraz puszczeniu baniek i warsztatach plastycznych, starsze klasy IV- VII uczestniczyły w zabawie terenowej- Quest Szkolny.

  1.  ZIELONA SZKOŁA WIELICZKA- ZAKOPANE- KRAKÓW

W dniach od 21 do 25 maja uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w Zielonej Szkole Wieliczka- Zakopane- Kraków. Zielona szkoła to forma edukacji, która jest źródłem twórczej pracy nauczyciela i ucznia, uczenie się przez przeżywanie przynosi większe efekty niż nauka w szkolnej ławce. Głównymi celami naszej wycieczki było: czynny wypoczynek, poprawa sprawności fizycznej i stanu kondycji zdrowotnej dzieci; kształtowanie świadomego stosunku do środowiska przyrodniczego i aktywnej postawy wobec jego ochrony; kształtowanie praktycznego wykorzystanie zdobytej wiedzy w codziennym działaniu; poznanie, pokochanie i szanowanie środowiska i krajobrazu Polski; rozwój zainteresowań, integracja między przedmiotowa.

  1.  SPARTAKIADA PRZEDSZKOLAKÓW

Przy współpracy z nauczycielem wychowania fizycznego w dniu 24.05.2018r. odbyła się na boisku szkolnym „SPARTAKIADA PRZEDSZKOLAKÓW”. Miała ona na celu:

– promowanie zdrowego stylu życia,

– rozwijanie sprawności fizycznej u dzieci poprzez zabawy ruchowe,

– uczenie się zasad zdrowej rywalizacji.

 

Rok szkolny 2018/2019

 

Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego:

 

1. Śniadanie Daje Moc to ogólnopolska akcja wpisana na stałe w kalendarz naszej szkoły. Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu dzieci mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas lekcji i mają siłę do zabawy. To najlepszy start w nowy dzień! Uczniowie klasy II dobrze już o tym wiedzą. Tego dnia ubrani w kolorowe fartuszki wyczarowały zdrowe kanapki, szaszłyki, pożywny twarożek, a na deser sałatkę owocową. Podczas przygotowywania śniadania nie zabrakło zaangażowania, współpracy i pomysłowości. Śniadanie było pyszne, urozmaicone, niecodzienne. Zrobione własnoręcznie, smakowało wyjątkowo.

2. Wspólne rajdy, wyjazdy, wycieczki. Oto niektóre z nich:

§  III Rajd Krajoznawczo – Historyczny „TUREK 2018”. Celem rajdu było poznawanie i odkrywanie walorów historycznych, przyrodniczych i krajoznawczych miasta Turku, propagowanie czynnego wypoczynku, popularyzacja krajoznawstwa naszego regionu i zdobywania odznak krajoznawczych, upowszechnianie turystki rodzinnej oraz turystyki dla wszystkich, wspólne spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu oraz integracja środowisk społecznych, poprzez poznanie się i realizację zadań rajdowych, poznawanie okolic i środowiska naturalnego naszego regionu.

§  V Rajd Turystyczno – Przyrodniczy Kaczki Średnie. Uczestnicy rajdu pieszo pokonali pięciokilometrową trasę. Zwiedzili najnowszą, zewnętrzną ścieżkę dydaktyczną – mini elektrownię wiatrową i słoneczną, stację meteorologiczną i ławeczkę solarną – wspomagającą edukację przyrodniczą realizowaną w wersji plenerowej.

 

§  Uczniowie klas V-VIII uczestniczyli w wycieczce do Łodzi. Sportową zabawę rozpoczęli w Arena Laser Games – nowoczesnym centrum rozrywki, oferującym grę w elektroniczny paintball.  Następnie udali się do Aquaparku Fala, gdzie korzystali ze wszystkich atrakcji basenu. Kolejną atrakcją było Planetarium EC1, w którym brali udział w pokazie „Gwiazdozbiory jesiennego nieba”. Na koniec udali się do Centrum Nauki i Techniki EC1 stworzonego na bazie nieczynnej elektrociepłowni, gdzie na odwiedzających czekają ścieżki edukacyjne, które pokazują, m.in. skąd bierze się prąd i jak można nim zarządzać.

 

§  Uczniowie klas 0-5 uczestniczyli w wycieczce do Wrocławia. Na wszystkich uczestników czekały takie atrakcje jak Ogród Japoński, Afrykarium- unikatowy kompleks przedstawiający różne ekosystemy związane ze środowiskiem wodnym czarnego Kontynent. Kolejnym punktem programu był rejs statkiem – przepłynięcie z przystani ZOO do Ostrowa Tumskiego.

§  Wyjazd do Muzeum Miasta Turku „Eksploratorium”- na wystawę składają się typowe interaktywne zagadki logiczne i złudzenia optyczne. Pozwala ona pokazać działanie podstawowych praw fizyki, optyki, logiki, astronomii i matematyki. Uczniowie mogli m.in. zapoznać się z działaniem takich urządzeń jak: lejek grawitacyjny, lewitująca piłka, czy zbudować tzw. most Leonarda.

3. Europejski Tydzień Sportu

W tym roku po raz pierwszy dołączyliśmy do Europejskiego Tygodnia Sportu, który jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą promować sport i aktywność fizyczną w całej Europie. Inicjatywa ta powstała z myślą o wszystkich obywatelach, bez względu na wiek, pochodzenie lub poziom sprawności. Sport i aktywność fizyczna mają znaczny wpływ na dobre samopoczucie. Niestety poziom aktywności fizycznej w niektórych krajach Europy nie tylko nie rośnie, lecz nawet spada. Odpowiedzią na ten problem jest Europejski Tydzień Sportu. My także postanowiliśmy promować i aktywnie włączyć się do tej ciekawej akcji. W związku z tym biliśmy rekord aktywności, prowadzony przez profesjonalnych instruktorów: trenera personalnego, trenerkę fitness oraz fizjoterapeutkę.

4. Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego oraz Dzień Bez Przemocy.

11 października uczniowie naszej szkoły obchodzili Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego oraz Dzień Bez Przemocy. W tym dniu, ale tak naprawdę i w każdym innym, przyświecać powinna nam jedna zasada – zasada unikania przemocy. Na znak protestu przeciwko przemocy wszyscy uczniowie oraz nauczyciele nosili białe wstążeczki. Podczas prezentacji szkolnego psychologa uczniowie naszej szkoły dowiedzieli się, jakie są symptomy depresji, jak walczyć z chorobą oraz gdzie udać się po pomoc. Celem tej inicjatywy było zwrócenie uwagi na problematykę zdrowia psychicznego.

5. Międzynarodowy Dzień Tolerancji, Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka, Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień

§  21 listopada był wyjątkowym dla nas dniem, ponieważ łączył w sobie kilka ważnych dat, które świętowaliśmy w naszej szkole. Otóż16 listopada to Międzynarodowy Dzień Tolerancji, 20 listopada to Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka, a 21 listopada to Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. Każda okazja jest dobra do tego, żeby być życzliwym, szanującym i otwartym na innych, a wszystkie te święta zwracały szczególną uwagę całej naszej społeczności szkolnej na to, jak ważne są to wartości i jak bardzo budują one pozytywną atmosferę. Rozpoczęliśmy ten dzień od obejrzenia prezentacji „Wszystko o prawach dziecka”. Uczniowie przyszli do szkoły ubrani w optymistyczny żółty kolor. Najliczniejsza klasa z żółtymi akcentami otrzymała immunitet zwalniający z odpytywania i prac domowych oraz zdrowe soczki, oczywiście w kolorze żółtym. Zaszczyt ten przypadł klasie VIII. Aby ten dzień, był jeszcze milszy, uczniowie przygotowali Drzewo Życzliwości i Pozdrowień, na których zawisły kolorowe liście z ciepłymi pozdrowieniami dla swoich rówieśników, rodziców i pracowników szkoły. Zwieńczeniem tego dnia był wybór Króla i Królowej Życzliwości wśród uczniów i wszystkich pracowników naszej szkoły.

6. PODARUJMY DZIECIOM ŚWIĘT

Uczniowie naszej szkoły dołączyli do akcji zbiórki używanych zabawek, zorganizowanej przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Turku. Zebraliśmy 100 pluszaków, gry planszowe, książki, puzzle, klocki, samochodziki i inne pojazdy oraz elektroniczne zabawki edukacyjne. Podarowane zabawki sprawiły radość innym dzieciom i uczyniły Święta Bożego Narodzenia piękniejszymi.

7. Świąteczne Spotkanie Integracyjne

15 grudnia 2018 roku uczniowie, rodzice i nauczyciele naszej szkoły wzięli udział w Świątecznym Spotkaniu Integracyjnym w Galewie, by wspólnie z uczniami z innych szkół gminy Brudzew i Turek przygotowywać świąteczne ozdoby i dekorować bombki. Organizatorami przedsięwzięcia byli Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Oddział PTTK Turek, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Słodkowie oraz Szkoła w Galewie.

8. Dzień Bezpiecznego Internetu

6 lutego 2019 r. w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu, który w tym roku obchodzony był pod hasłem „Działajmy razem!” odbyły się warsztaty z psychologiem dla klas III-VIII. Tegoroczna edycja Dnia Bezpiecznego Internetu zachęcała wszystkich do aktywnego uczestnictwa w współtworzeniu twórczego i bezpiecznego środowiska online. W ramach zajęć dzieci mogły obejrzeć film „Dodaj znajomego”, który miał uświadomić młodzieży negatywne skutki hejterstwa i zachęcić do przeciwstawienia się niewłaściwym zachowaniom w sieci. Uczniowie współdziałając w grupie układali zasady antyhejtowe i mówili o emocjach jakie towarzyszą ofiarom hejtu. Po odsłuchaniu teledysku „Przytul hejtera” zastanawiali się nad motywami wyrażania negatywnych zwrotów w Internecie. Warsztaty te miały na celu propagowanie sprzeciwu wobec hejtu w sieci, ale bez agresji i

eskalowania przemocy.

 

9. Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

 

Uczniowie naszej szkoły po raz pierwszy włączyli się w akcję „Polska na niebiesko” pod hasłem „Autyzm. Wystarczy zrozumieć”.

2 kwietnia na całym świecie obchodzony był Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Głównym przesłaniem jest podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu. Charakterystycznym motywem obchodów jest kolor niebieski. Warsztaty z psychologiem dla klas I-III oraz IV- VIII miały na celu przybliżyć tematykę autyzmu, zapoznać z charakterystycznymi zachowaniami oraz ze sposobem odbierania świata przez ludzi z autyzmem.

10. Zajęcia z psychoterapeutą

Zajęcia przeprowadziła pedagog, psychoterapeuta, profilaktyk PTZN oddział Turek. Dyskutowano na temat powodów i konsekwencji sięgania przez młodych ludzi po używki szeroko rozumiane, alkohol, papierosy, narkotyki, dopalacze. Niestety granica wielu dzieci sięgających po nie wciąż obniża się, dlatego też zasadne jest rozmawianie z dziećmi od najmłodszych lat na temat skutków jakie mogą one powodować. Przy okazji poruszono też temat uzależnienia od „ekranów”, które niestety jest dość powszechne, a mało kto zdaje sobie sprawę, że zmiany w mózgu jakie zachodzą pod wpływem grania w gry komputerowe są zbliżone do tych jakie zachodzą w przypadku używania heroiny. Dzieci rozmawiały również na temat zachowań agresywnych oraz ich uwarunkowań. Poznały też sposoby radzenia sobie z nimi.

11. Szkolny Dzień Profilaktyki

Uczniowie klasy III przygotowali przedstawienie profilaktyczne w postaci scenek, które uświadomiły wszystkim, jakie negatywne skutki ma palenie papierosów, spożywanie alkoholu czy innych używek. Zgodnie z hasłem WIDZISZ, SŁYSZYSZ, WIESZ – DZIAŁAJ! Każdy powinien mieć świadomość, jakie spustoszenie w organizmie człowieka powodują: nikotyna, alkohol, narkotyki. Powinniśmy służyć pomocą i wsparciem osobom uzależnionym. Scenki dotyczyły również zdrowego trybu życia, a także przyjaźni. Po przedstawieniu uczniowie wykonali prace plastyczne, które zostały wyeksponowane na holu szkolnym. Za najpiękniejsze i najciekawsze otrzymali nagrody.

Tego dnia w naszej szkole odbyło się również Święto Rodziny. Uczniowie uczestniczyli w różnego rodzaju rozgrywkach sportowych, takich jak np.: przeciąganie liny, gra balonem napełnionym wodą, piłka nożna oraz gra w Chińczyka na laptopach.

12. Głośne Czytanie Dzieciom

Akcje głośnego czytania dzieciom prowadzone były zarówno przez samych uczniów, rodziców i nauczycieli. Służyły one podnoszeniu poziomu i kultury wiedzy, z drugiej zaś ochronie i wspieraniu zdrowia emocjonalnego dzieci i młodzieży.

13. Warsztaty I Spotkania Z Psychologiem Szkolnym

§  Przez cały rok szkolny odbywały się następujące zajęcia prowadzone przez psychologa szkolnego mające

I półrocze

Klasa Temat Data
I „Moje emocje” – praca psychologa 20.12.2018 r.
II Ćwiczenia koncentracji uwagi „Trening uważności”

Ćwiczenia koncentracji uwagi „Kraina Lodu”

05.11.2018 r.

28.11.2018 r.

IV Warsztaty integrujące klasę ”Moje emocje- praca psychologa” 19.09.2018 r.
VA Zadania integrujące klasę „Wyzwanie” (trening życzliwości, trening uważności, rozpoznawania i nazywania uczuć)

10 zadań wręczanych każdego dnia

Podsumowanie „Wyzwania” , „Moje emocje – praca        psychologa”

 

03.12.2018 r.

 

 

19.12.2018 r.

VB Warsztaty integrujące klasę „Lubię Cię bo”- rozmowy o życzliwości

„Moje emocje”

07.11.2018 r.

 

14.11.2018 r.

VI Warsztaty integrujące klasę „Przemoc rówieśnicza”

Zadania integrujące klasę „Wyzwanie” (trening życzliwości, trening uważności, rozpoznawanie i nazywanie uczuć) 10 zadań wręczanych każdego dnia

„Odpowiedzialność za moje słowa”

„Lubię Cię bo” – rozmawiamy o życzliwości

Techniki relaksacji „Kraina Lodu” ćwiczenia koncentracji uwagi

05.10.2018 r.

18.10.2018 r. – 31.10.2018 r.

(10 dni)

10.12.2018 r.

17.12.2018 r.

19.12.2018 r.

VII Warsztaty o przemocy rówieśniczej. Doświadczenie „Jabłko”

Warsztaty integrujące klasę „Doładowanie energii”

Warsztaty integrujące klasę – gra 5 sekund

12.09.2018 r.

 

19.09.2018 r.

31.10.2018 r.

IV-VIII Międzynarodowy Dzień Zdrowia Psychicznego

 

11.10.2018 r.
I-VIII Międzynarodowy Dzień Życzliwości i Praw Dziecka 21.11.2018 r.

 

 

II półrocze

Klasa Temat Data
Przedszkole „Moje emocje” – praca psychologa 11.03.2019 r.
VA Dzień Walki z Depresją. Przygotowanie pomocy terapeutycznych.

Konflikty rówieśnicze. Rozmowy z uczniami na temat hejtowania

25.02.2019

 

18.03.2019

VB Nietykalność cielesna i pierwsze uczucia. Rozmowa na temat miłości i współżycia seksualnego. 12.02.2019 r.
VI Trudności w integracji. Trudności w panowaniu nad emocjami. „Mała żabka”- technika relaksacji, trening uważności.

Dzień Walki z Depresją

Konflikty rówieśnicze. Zajęcia integrujące „W komnacie serca”- rozmowa o życzliwości.

Konflikty rówieśnicze. Rozmowy z uczniami na temat klasowych konfliktów wśród kolegów.

21.02.2019

 

 

27.02.2019

03.06.2019

 

10.06.2019

VII Dzień Walki z Depresją. Warsztaty z uczniami kl. Va, VII 25.02.2019
IV-VIII Dzień Bezpiecznego Internetu. Piknik edukacyjny „Działajmy razem”

Hejtowanie. „Komnata serca”- warsztaty psychoedukacyjne o hejtowaniu i życzliwości.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.

„Bezpieczeństwo w szkole”. Rozmowa z uczniami klas na temat procedur postępowania w sytuacji zagrożenia, spotkanie z pedagogiem.

Hejtowanie, przemoc rówieśnicza. Rozmowa z uczniami.

06.02.2019

 

25.03.2019

 

02.04.2019

29.05.2019

 

 

28.03.2019

VII-VIII Profilaktyka HIV i AIDS. „Bezpieczne Walentynki 2019”. Prelekcja, film edukacyjny i quiz o HIV i AIDS 14.02.2019
I-VIII Dzień Świadomości Autyzmu- warsztaty psychoedukacyjne    2.04.2019 r.

 

14. Uroczystości Szkolne

W ciągu całego rok szkolny organizowaliśmy uroczystości wpisane na stałe w kalendarz naszej szkoły, tj. KONCERT PATRIOTYCZNY, DZIEŃ BABCI I DZIADKA, ŚWIĘTO RODZINY, JASEŁKA, KIERMASZ WIELKANOCNY, uroczystości klasowe organizowane przez wychowawców, które zawsze przyciągały zaproszonych gości, rodziców, bacie i dziadków oraz przyjaciół szkoły. Zawsze są to dla nas bardzo ważne wydarzenia, ponieważ integrują nas z środowiskiem lokalnym oraz wpływają na dobrą i życzliwą atmosferę w szkole. Wszystko to ma ogromny wpływ na dobre samopoczucie naszej społeczności szkolnej, o co staramy się dbać każdego dnia.

 

  1. INFORMACJA NA TEMAT MONITOROWANIA PROJEKTU

 

Rok szkolny 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019

Sposób monitorowania:

Monitorowanie działań Szkoły Promującej Zdrowie w naszej szkole przebiegało poprzez: — pisanie sprawozdań do dyrektora szkoły,

– relacjonowanie wszelkich wydarzeń i podejmowanych działań na stronie internetowej szkoły oraz facebook’u szkoły,

– kronika fotograficzna przedsięwzięć,

– wytwory uczniów eksponowane w klasach i na korytarzach,

– przekazywanie informacji na lokalne portale internetowe,

– artykuły w szkolnej gazecie „Gadu-Gadu”,

– obserwacje dyrektora szkoły,

– obserwacje koordynatora i zespołu promocji zdrowia w szkole,

– udział w konkursach, festiwalach,

 

 

  1. INFORMACJA NA TEMAT MONITOROWANIA SAMOPOCZUCIA SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ

 

 

Rok szkolny 2016/2017

 

Sposób monitorowania:

– ankieta „Respektowanie norm społecznych i samopoczucie w szkole?”

 

Wyniki monitorowania:

 

Badanie samopoczucia uczniów przeprowadzone 15 kwietnia 2016 r. Zestawienie odpowiedzi najczęściej udzielanych przez uczniów:

 

 

 

 

 

Badanie samopoczucia rodziców przeprowadzone 8 kwietnia 2016 r. Zestawienie odpowiedzi najczęściej udzielanych przez rodziców:

 

 

 

 

Badanie samopoczucia nauczycieli i pracowników przeprowadzone 11 kwietnia 2016 r. Zestawienie odpowiedzi najczęściej udzielanych przez nauczycieli i prtacowników:

 

 

 

 

Rok szkolny 2018/2019

 

Sposób monitorowania:

– ankieta „Respektowanie norm społecznych i samopoczucie w szkole?”

 

Wyniki monitorowania:

 

Badanie samopoczucia uczniów przeprowadzone 9 stycznia 2019 r. Zestawienie odpowiedzi najczęściej udzielanych przez uczniów:

 

 

 

 

Badanie samopoczucia rodziców przeprowadzone 9 stycznia 2019 r. Zestawienie odpowiedzi najczęściej udzielanych przez rodziców:

 

 

 

 

Badanie samopoczucia nauczycieli i pracowników przeprowadzone 10 stycznia 2019 r. Zestawienie odpowiedzi najczęściej udzielanych przez nauczycieli i pracowników:

 

 

 

 

 

Wniosek:

 

Realizacja projektu Szkoła Promująca Zdrowie przynosi pozytywne efekty dostrzegane w wielu wymiarach. Zdecydowanie wzrosła świadomość każdej grupy badawczej w zakresie edukacji zdrowotnej. W ankiecie z 2019 roku zauważono o wiele więcej pozytywnych aspektów życia szkolnego, niż w roku 2016. Dla dzieci, rodziców i nauczycieli bardzo duży wpływ ma przyjazna i życzliwa atmosfera w szkole, właściwe relacje koleżeńskie. Rodzice dużą wagę przykładają do relacji z nauczycielami. Z kolei dla nauczycieli duże znaczenie ma zadowolenie rodziców i dzieci.

 

 

EWALUACJA PROJEKTU (narzędzia, wnioski)

 

Rok szkolny 2016/2017

 

Narzędzia użyte do ewaluacji:

 

W trakcie Święta Rodziny i Szkolnego Dnia Profilaktyki została przeprowadzona sonda wśród rodziców i uczniów- uczestników wyżej wymienionego przedsięwzięcia.

 

Wnioski z ewaluacji:

 

Młodzi redaktorzy pytali oddzielnie dorosłych i uczniów. Uczniowie zostali zapytani, czy jedzą pierwsze śniadanie w domu i czy zabierają śniadanie do szkoły? 90% pytanych uczniów przyznało, że zabiera śniadanie do szkoły, a ponad 80% stwierdziło, że je śniadanie w domu. Potwierdzili to rodzice lub ewentualnie dziadkowie uczniów. Ponad 80% rodziców przyznało, że ich dzieci jedzą pierwsze śniadanie w domu i wielu dodało, że zabierają śniadanie do szkoły. Na pytanie, co dzieci zabierają do szkoły na śniadanie, wiele osób wymieniało kanapki, owoce, jogurty, obrane warzywa, ale byli także tacy, którzy stwierdzili, że ich dzieci proszą o zdrowe koktajle do szkoły.

 

Rodzice i dzieci zgodnie stwierdzali, iż zmiany w nawykach zdrowotnych zaszły na skutek akcji prowadzonych przez szkołę. Zmiany w nawykach żywieniowych uczniów zostały zauważone przez nauczycieli, pracowników niepedagogicznych.

 

Efekty podjętych działań:

 

Dużym zainteresowaniem cieszyły się wystawy prac uczniowskich powstałych w ramach działań prozdrowotnych szkoły: wystawa piramid zdrowia, plakatów ze zdrowymi jadłospisami na cały dzień, książka kucharska stworzona przez uczniów klas I-III i inne. Cieszyło nas szczególne zaangażowanie rodziców w przygotowanie i przeprowadzenie Święta Rodziny oraz udział rodziców i dzieci, a właściwie całych rodzin, w konkurencjach sportowych proponowanych przez organizatorów.

 

W wyniku podjętej ewaluacji zespól promocji zdrowia stwierdził, że podjęte działania zawarte w planie pracy na miniony rok szkolny spełniły swoje zadanie.

 

 

Rok szkolny 2017/2018

 

Narzędzia użyte do ewaluacji:

 

ankieta, obserwacja, rozmowy z uczniami i rodzicami

 

Wnioski z ewaluacji:

 

Wnioski z ewaluacji: Z ankiet przeprowadzonych dla uczniów wynika, że 90% uczniów potrafi wymienić produkty szkodliwe dla zdrowia. 80% uczniów ma świadomość, jak ważne jest drugie śniadanie w codziennym jadłospisie.90% uczniów deklaruje, że wie jakie działania należy podjąć w celu poprawy stanu swojego zdrowia. Rodzice zostali zapytani czy ich dziecko chętniej sięga po zdrowe produkty? 90 % rodziców odpowiedziało twierdząco. Ponadto około 65% rodziców stwierdziło, że zauważyli zwiększenie aktywności ruchowej w wolnym czasie u dzieci. Ok 75% rodziców stwierdziło, że sami zaczęli częściej zabierać drugie śniadanie do pracy i dbać o regularne spożywanie posiłków.

 

Efekty podjętych działań:

 

W kształtowaniu dobrych nawyków zdrowotnych duża rolę odegrał udział uczniów naszej szkoły w akcji „Śniadanie daje moc”. Większość dzieci zachęconych wspólnie spożywanym i przyrządzanym razem z nauczycielami, a często także rodzicami drugim śniadaniem, zaczęła przynosić do szkoły drugie śniadanie. Były to zdrowe kanapki, często przyrządzone przez rodziców lub samodzielnie – w starszych klasach- zdrowe sałatki owocowe lub warzywne, zapakowane w kolorowe pudełeczka. Spożywanie posiłków w takim stylu został rozpropagowany nawet do takiego stopnia, że wielu uczniów nazywało go „modnym”. Dzieci z klas I-III wspólnie z nauczycielem spożywały śniadanie częściej niż było to przewidziane w naszych harmonogramach. Ponadto uczniowie nabywają dobrych nawyków poprzez spędzanie przerw w sposób aktywny. Sami mają już nowe pomysły na urozmaicenie przerw w nowym roku szkolnym.

 

 

Rok szkolny 2018/2019

 

Narzędzia użyte do ewaluacji:

 

Przeprowadzenie krótkiej ankiety dotyczącej samopoczucia uczniów w szkole. Wywiad grupowy z uczniami prowadzony przez psychologa szkolnego.

 

Wnioski z ewaluacji:

 

 80% uczniów uważa, że w szkole dominuje postawa „koleżeństwa”,

– 10% wskazało na „obojętność”,

– „agresję” wskazało również 10% ankietowanych uczniów,

– 95% uczniów czuje się dobrze w szkole oraz przestrzega obowiązujących norm,

– natomiast 5% nie respektuje obowiązujących zasad w szkole,

– 95% uczniów zna swoje prawa i obowiązki,

– 5% uważa, że nie zna swoich praw i obowiązków.

 

Efekty podjętych działań:

Podjęte przez naszą szkołę działania mające na celu większą integrację, poznanie się uczniów w różnych sytuacjach, integracja z rodzicami, stwarzanie możliwości wspólnej zabawy podczas przerw międzylekcyjnych i śródlekcyjnych oraz możliwość wpływania na sposób spędzania wolnego czasu przez uczniów (np. poprzez organizację częstych dyskotek na życzenie uczniów, wspólnych wyjazdów i wycieczek, których było bardzo dużo, biwaków, ognisk, rajdów itp.) Ponadto cenne okazały się cykliczne spotkania z psychologiem szkolnym we wszystkich klasach. Tematyka zajęć dobierana była do sytuacji trudnych w danej grupie uczniów (hejt, koncentracja, życzliwość, praca z emocjami, relaks) spowodowały wzrost samooceny uczniów oraz podniesienie poziomu wzajemnej akceptacji uczniów wśród uczniów.

 

CZĘŚĆ II

 

  1. OPIS STOPNIA AKCEPTACJI ŚRODOWISKA DLA IDEI SzPZ (w tym stopień świadomości i zaangażowania Rady Pedagogicznej i rodziców)

 

 Akceptacja środowiska dla idei szkoły promującej zdrowie jest wysoka. Świadczą o tym rozmowy i liczne ankiety przeprowadzane wśród rodziców w czasie zebrań, „drzwi otwartych”, organizacji imprez szkolnych i wyjazdów. Podczas realizacji zadań szkoły promującej zdrowie można było zaobserwować zaangażowanie i kreatywność nauczycieli, uczniów, rodziców oraz pracowników niepedagogicznych. Każdy nauczyciel w planach pracy dydaktycznej i wychowawczej bierze pod uwagę treści edukacji zdrowotnej. Poprzez kształtowanie nawyków i zachowań prozdrowotnych uczniów, zmieniamy także swoje nastawienie do zdrowia: wprowadzamy zasady zdrowego odżywiania, kontrolujemy wagę ciała, korzystamy z porad dietetyków, które wśród naszej rady pedagogicznej stały się bardzo popularne. Wiele osób zredukowało wagę ciała i stosuje odpowiednio zdrową dietę i dba o aktywność fizyczną. Widać było wielkie zaangażowanie rodziców w czasie przygotowywania zdrowych śniadań w szkole ( Śniadanie daje moc), podczas festynów szkolnych, wyjazdów na wycieczki i zielone szkoły.

Działania promujące zdrowie od wielu lat wynikają z misji i wizji szkoły i zawarte są w dokumentach szkolnych, takich jak:

– Statut Szkoły Podstawowej im. J. Mehoffera w Chlebowie,

– Szkolny Program Wychowawczy,

– Program Profilaktyki

– Roczny Plan Pracy Szkoły,

Akceptację środowiska potwierdzają również rozmowy z naszymi partnerami, którzy nie tylko pochwalają ten pomysł, ale również są pomocni i współpracują ze szkołą, z czego w trakcie okresu przygotowawczego niejednokrotnie skorzystaliśmy.

 

 

  1. IFORMACJA NT. SZKOLEŃ DLA RADY PEDAGOGICZNEJ, UCZNIÓW, RODZICÓW, PRACOWNIKÓW ADMINISTRACJI.

 

Rady Pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych:

 

Pierwsze szkolenie odbyło się w dn.05.09.2016 r. na którym rada pedagogiczna i zebrani pracownicy niepedagogiczni zostali zapoznani z ideą szkół promujących zdrowie. Na tym spotkaniu jednogłośnie wszyscy – 100% zadeklarowali chęć przystąpienia do programu.

 

Następnie odbyło się szkolenie rady pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych, dn. 23.11.2106r. „Jak tworzymy szkołę promującą zdrowie?” Celem szkolenia było zapoznanie nauczycieli programu z historią programu Szkoły Promującej Zdrowie, strategiami jej tworzenia oraz zasadami planowania pracy.

Na początku każdego roku szkolnego koordynator zespołu promocji zdrowia przypominał o działaniach z poprzedniego roku szkolnego oraz przedstawiał plan pracy na bieżący rok.

 

Odbyliśmy także szkolenie na temat „Cyberprzestrzeń-zagrożenia”, dn.22.05.2017r. oraz „Pierwsza pomoc”, dn. 13.03.2019r.

 

Pozostałe szkolenia nauczycieli:

 

ü  05.10.2016r. – „Jak wzmacniać samoocenę uczniów”, CDN w Koninie,

ü  05.11.2016r. – „Zastosowanie metody dobrego startu w edukacji przedszkolnej”, CDN Konin,

ü  12.01. 2017r. – „Rozwój w zmianie, zmiana w rozwoju”, WSiP

ü  24.10.2017r. – „Jak pomóc dziecku z zaburzeniami emocjonalnymi w przedszkolu?”, MODN Konin,

ü  08.11.2017r. – „Uczeń z trudnościami z koncentracją uwagi”, CDN Konin

ü  01.03.2017r. – „Współczesne podejście do profilaktyki i zachowań ryzykownych”, Fundacja ETOM,

ü  19.10.2017r. – „Realizacja zadań bieżących z zakresu oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia., PSSE w Turku,

ü  31.05.2017r. – „Uczeń z autyzmem i zespołem Aspergera”, CDN Konin,

ü  06.10.2017r. – Sposoby rozwiązywania konfliktów w szkole”, PSSE w Turku

ü  24.04.2018r. – „Niesamowity świat higieny ustnej”, Instytut BLENDAMED,

ü  23.09.2018r. – „Kurs instruktora jogi dla dzieci. Gimnastyka-joga dla smyka”

ü  19.02.2019r. – „Wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży na drodze wyboru”, CWRKiZ Konin,

ü  23.02.19r. – „Poznajmy się lepiej. Gry i zabawy integrujące grupę”, Biblioteka Pedagogiczna w Turku

 

Ponadto dwóch pracowników szkoły uczestniczyło w:

ü  VII Konferencji Szkół Promujących Zdrowie, w Szkole Podstawowej im. Powstańców Wlkp. W Malanowie- 25 kwietnia 2018 r.

ü  Powiatowej Konferencji Szkół Promujących zdrowie w Szkole Podstawowej nr 1 im. H. Sienkiewicza w Turku-28 maja 2019r.

 

Szkolenia dla uczniów:

 

Pierwsze szkolenie dla uczniów odbyło się w listopadzie 2016 r., gdzie została przekazana informacja o przystąpieniu szkoły do projektu. Uczniowie poprzez swoich wychowawców dowiedzieli się o zasadach programowych szkół promujących zdrowie. Następnie wychowawcy przekazywali informacje dotyczące zadań wynikających z Planu Pracy SZPZ. Plan pracy omawiany był także na zebraniach Samorządu Uczniowskiego. Szkolenia dla uczniów odbywają się systematycznie na początku każdego roku szkolnego na lekcjach wychowawczych, gdzie przypominamy uczniom nasze cele zadania związane promocją zdrowia. Wiele pomysłów dotyczących realizacji edukacji zdrowotnej wypływa właśnie od uczniów.

 

Szkolenia i warsztaty:

 

·         z p.dietetyk S. Pacyną:

 

ü  Klasa I i II – „Zasady zdrowego odżywiania, co jeść i robić, aby zdrowym być, a czego unikać?”

ü  Klasa III a i III b – „Piramida zdrowego żywienia”;

ü  Klasa IV – „Co jeść, aby być zdrowym?”;

ü  Klasa V i VI- „Cukier i sól ukryta w produktach spożywczych”.

 

·         Zorganizowane przez Stowarzyszenie Kali-Nowa

 

ü  Klasa Vi VI „Kuchnia Wielkopolska-Tradycja i Nowoczesność”

 

·         Z p. I. Cytrowską pedagog, psychoterapeuta, profilaktyk PTZN oddział Turek.

 

ü  Klasy IV-VIII „Powody i konsekwencje sięgania młodych po używki”

ü  KlasyIV-VIII „Uzależnienie od ekranów”.

 

 

Szkolenia i prelekcje dla rodziców:

 

ü  Rodzice zostali przeszkoleni w zakresie idei Szkoły promującej zdrowie na wywiadówkach w listopadzie 2012 r. Koordynator przygotował ulotkę informującą i notatkę do przekazania przez wychowawców klas. Na ostatniej wywiadówce w kwietniu lub maju każdego roku przekazujemy rodzicom informacje, jakie działania prozdrowotne miały miejsce w minionym roku szkolnym.

ü  11.11.2016r. – „Wpływ palenia na zdrowie człowieka”, p.A. Rajczyk dyrektor PSSE w Turku

ü  16.112016r. – „Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych”, wychowawcy przedszkola

ü  24.01.2017r. – „Moje dziecko w dobie komputera i Internetu”, wychowawcy

ü  08.11.2017r. – „Przyczyny i korekcja wad postawy”, p.M.Stawicki fizjoterapeuta,

ü  21.11.2018r. – „Jak pracować nad koncentracją dziecka”, wychowawcy

ü  21.11.2018r. – „Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży” p. I. Cytrowską pedagog, psychoterapeuta, profilaktyk PTZN oddział Turek.

 

 

  1. INFORMACJA NT. WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

 

Rodzice zaakceptowali pomysł tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie i chętnie włączali się w jego realizacje.

Pomoc z ich strony dotyczyła:

– włączania się do przedsięwzięć ogólnoszkolnych poprzez pomoc organizacyjną, techniczną i opiekuńczą,

– przygotowania wspólnie z pracownikami szkoły poczęstunku dla dzieci oraz zaproszonych gości z okazji różnych uroczystości,

– przygotowywania prelekcji, wykładów dla pozostałych rodziców i nauczycieli podczas wywiadówek, gdyż sami są specjalistami w różnych dziedzinach,

–  udział w rajdach, biwakach, wycieczkach rowerowych, ogniskach,

– uczestnictwa w uroczystościach szkolnych i klasowych,

– udziału i pomocy w organizacji akcji „Śniadanie daje moc”,

– podchodzenia do wszystkich podejmowanych przedsięwzięć z dużą życzliwością i zaangażowaniem.

 

 

  1. INFORMACJA NT. WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKLANYM

 

Szkoła współpracuje z następującymi instytucjami i osobami:

 

1. Urząd Gminy w Turku

2. Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

3. PSSE Turek

4. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Turku

5. Komenda Powiatowa Policji w Turku

6. Powiatowa Straż Pożarna w Turku

7. Państwowa Szkoła Muzyczna I Stopnia im. W. Lutosławskiego w Turku

8. Stowarzyszenie Przystań w Turku

9. Nadleśnictwo Turek

10. PCPR Turek

11. Szkoły z terenu gminy i miasta Turek

12. Biblioteka Pedagogiczna w Turku

13. Miejski Dom Kultury w Turku

14. Centrum Aktywności Lokalnej w Galewie

15. Muzeum Miasta Turku im. Józefa Mehoffera

16. Dietetyk S.Pacyna

17. Fizjostrefa Gabinet Rehabilitacji w Turku

18.PTTK Turek

19. Siłownia i Fitness Relax w Turku

20. Agencja Rynku Rolnego oddział terenowy w Poznaniu

 

 

CZĘŚĆ III

 

PROGRAM EDUKACJI ZDROWOTNEJ

 

PROGRAM EDUKACJI ZDROWOTNEJ – znajduje się w załączniku nr 1

 

OPIS PRZEBIEGU I EFEKTÓW Z EWALUACJI PROGRAMU:

 

OPIS REALIZACJI PROGRAMU EDUKACJI ZDROWOTNEJ DLA KLAS I – VIII W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR IM. J. MEHOFFERA W CHLEBOWIE

OKRES REALIZACJI 01.09. 2016r. – 19.06.2019r.

 

15 września 2016 roku Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej w Chlebowie, zatwierdziła do realizacji Program Edukacji Zdrowotnej dla klas I-VI zaplanowany w ramach projektu ,,Szkoła Promująca Zdrowie”.

 

Program przewidziany dla pierwszego i drugiego etapu edukacyjnego zawierał następujące kręgi tematyczne:

  1. Co to znaczy, że jestem zdrowy?
  2. Higiena osobista i otoczenia.
  3. Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc.
  4. Ruch w życiu człowieka.
  5. Żywność i żywienie.
  6. Zdrowie psychospołeczne i edukacja do życia w rodzinie.
  7. Profilaktyka uzależnień.

 

W ramach realizacji programu z uwzględnieniem powyższych kręgów tematycznych podjęto następujące działania.

 

  1. CO TO ZNACZY, ŻE JESTEM ZDROWY?

 

  • Cykliczne spotkania z pielęgniarką szkolną i pogadanki na temat:
  • rola zdrowego odżywiania, higiena osobista,
  • znaczenie ruchu na świeżym powietrzu,
  • jak dbać i czyścić zęby wraz z programem fluoryzacji.
  • Zasad zdrowego żywienia, zapoznanie się z nową piramidą zdrowia, zgodnie z która należy się odżywiać, aby być zdrowym,
  • znaczenie kolorów warzyw i owoców dla funkcjonowania naszego organizmu.
  • W listopadzie uczniowie uczestniczyli w projekcji i omówieniu filmu „Ciało człowieka działa jak precyzyjny organizm”.
  • W kwietniu w latach 2016-2019:
  • uczniowie I-III w grupach opracowywali „przykazania zdrowego człowieka”,
  • uczniowie IV-VIII opracowywali zasady zdrowego stylu życia.
  • Lekcje przyrody we wszystkich klasach:
  • Zagadnienia zgodnie z programem nauczania, nt. stanu zdrowia, chorób, sygnalizowania złego samopoczucia, profilaktyki i unikania chorób.

 

  1. HIGIENA OSOBISTA I OTOCZENIA

 

  • We wrześniu w latach 2016-2019 cała społeczność uczniowska uczestniczyła w ogólnopolskiej akcji SPRZĄTANIE ŚWIATA.
  • Wychowawcy przeprowadzali pogadanki i ćwiczenia utrwalające nawyk segregacji śmieci.
  • We wrześniu każdego roku uczniowie klas I-VIII przygotowują samodzielnie stroje i biorą udział w EKOLOGICZNYM POKAZIE MODY. Celem pokazu było rozwijanie wrażliwości na potrzebę ochrony środowiska.
  • Klasy młodsze realizowały tematykę HAŁAS – CISZA. Dzieci wykonywały ilustracje do hasła: Hałas niszczy zdrowie.
  • Wychowawcy klas młodszych na bieżąco utrwalali u uczniów nawyki dbania o porządek w miejscu nauki i zabawy.
  • Podjęto w szkole działanie Ciężki plecak – jak temu zaradzić?
  • wszyscy wychowawcy klas wygospodarowali miejsce w salach lekcyjnych na przybory szkolne uczniów, którzy mogli zostawiać w szkole część swoich rzeczy, zmniejszając w ten sposób ciężar plecaków szkolnych.
  • Co sześć tygodni odbywała się fluoryzacja zębów:
  • pokaz prawidłowego nanoszenia fluoru i szczotkowania zębów przez pielęgniarkę szkolną,
  • podkreślanie znaczenia systematycznej fluoryzacji zębów.
  • Odbyły się lekcje:
  • klasy I-III – „Estetyka i higiena podawania posiłków” oraz „Savoire-vivre” przy stole,
  • klasy IV-VIII „Estetyka i higiena podawania posiłków”, „Choroby zakaźne i pasożytnicze”
  • Uczniowie klas IV-VIII na zajęciach biologii i WDŻ realizowały tematykę dotyczącą higieny osobistej szczególnie w okresie dojrzewania oraz dostosowania odpowiedniego stroju w takcie zajęć wychowania fizycznego.
  • Każdego roku we wrześniu uczniowie uczestniczyli w komputerowym badaniu wzroku oraz pomiarze wzrostu w celu odpowiedniego doboru ławek i krzeseł w klasach.

 

  1. BEZPIECZEŃSTWO I PIERWSZA POMOC

 

  • We wrześniu każdego roku przedszkolaki i uczniowie klas I-III uczestniczyli z zajęciach praktycznych, z zakresu zachowania zasad bezpieczeństwa na drodze.

Zajęcia obejmowały tematykę:

  • zasady ruchu drogowego,
  • bezpieczne przechodzenie przez jezdnię,
  • sygnalizacja świetlna,
  • znaczenie odblasków podczas poruszania się po drodze,
  • zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi. Po zakończonych zajęciach, dzieci wspólnie z nauczycielem, wykonywały plansze skrzyżowania z uwzględnieniem znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej.

 

  • Wszyscy uczniowie uczestniczyły w cyklicznych spotkaniach z policjantem w celu przypomnienia zasad ruchu drogowego oraz zachowania reguł bezpieczeństwa podczas samotnego pobytu w domu i spotkania nieznajomego człowieka.

 

  • SPOTKANIA Z PYRKIEM
  • zorganizowano spotkania z zabawnym policjantem, który ostrzegał dzieci przed niebezpieczeństwami, jakie mogą je spotkać podczas ferii zimowych i wakacji.
  • We wrześniu każdego roku przedszkolaki oraz uczniowie klas I-V uczestniczą w przedstawieniu profilaktycznym „Dyzio na drodze” w wykonaniu teatru Herbi, który w zabawny sposób włączając dzieci do przedstawienia przypomina i utrwala zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

  • Realizacja następujących kręgów tematycznych na lekcjach przyrody i biologii:
  1. Poznajemy zasady bhp podczas ferii zimowych i wakacji.
  2. Bezpiecznie korzystamy z urządzeń elektrycznych i gazowych.
  3. Poznajemy substancje szkodliwe i trujące.
  4. Unikamy kontaktów z nieznajomymi.
  5. Pamiętamy telefony alarmowe i właściwie zachowujemy się w sytuacjach alarmowych.
  • Zachowanie w przypadku katastrof i pomoc w nagłych wypadkach:
  • próbne apele pod kontrolą Straży Pożarnej (znajomość dróg ewakuacyjnych w szkole, sprawna ewakuacja)
  • warsztaty udzielania pierwszej pomocy z udziałem ratowników medycznych,
  • każdego roku uczniowie uczestniczą w Ogólnopolskim Turnieju Wiedzy Pożarniczej
  • Bezpieczeństwo w sieci:
  • Udział w ogólnopolskiej kampanii „Dzień Bezpiecznego Internetu” dla klas I-VIII,
  • Lekcje biblioteczne „Bezpieczeństwo w sieci”,
  • Udział w akcji „Dzieciaki Sieciaki” (wykorzystanie strony sieciaki.pl-poznaj bezpieczny Internet), klasy I-III.
  • 24 kwietnia 2017 prezentacja dla rodziców „Moje dziecko w dobie Internetu i komputera” przedstawiona przez panią psycholog z Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii Oddział Turek.
  • 6 lutego 2019 r. w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu, który w tym roku obchodzony był pod hasłem „Działajmy razem!” odbyły się warsztaty z psychologiem dla klas III-VIII.

 

  1. RUCH W ŻYCIU CZŁOWIEKA

 

  • Wszyscy wychowawcy organizowali:
  • liczne wycieczki bliższe i dalsze,
  • klasy IV-VIII pięciodniowe zielone szkoły.

 

  • Każdego roku organizowane były ogniska integracyjne z udziałem rodziców i uczniów. Podczas ognisk organizowano zabawy ruchowe i współzawodnictwo sportowe.

 

  • Uczniowie klas I-VIII brali udział w licznych zawodach sportowych:

 

  • Gminny Turniej Gry w Ringo.
  • VII Gminne Biegi Przełajowe
  • VI Gminny Bieg z Przeszkodami dla klas I-III
  • Gminny Turniej Piłki Nożnej w Cisewie
  • Spartakiada w Szkole Podstawowej im. Marii Skłodowskiej – Curie w Żukach
  • Udział w Biegach Niepodległości

 

  • Bardzo atrakcyjną i lubianą przez dzieci, rodziców i nauczycieli formą aktywnego wypoczynku w ostatnich trzech latach były liczne rajdy rowerowe i piesze organizowane przy współudziale PTTK w Turku. W trakcie tego okresu nasi uczniowie, ich rodzice i nauczyciele zdobyli wiele odznak:
  • Rajdu Krajoznawczo – Historycznego Turek 2017,
  • XIV Integracyjnym Rajdzie Turystycznym „Pieczonego Ziemniaka”
  • IV INTEGRACYJNEJ IMPREZIE NA ORIENTACJĘ „TurIno”
  • III Rajd Krajoznawczo – Historyczny „TUREK 2018”.
  • V Rajd Turystczno – Przyrodniczy Kaczki Średnie
  • Bieg po zdrowie co nasza planeta, na to powie? – 23 kwietnia 2018 r. wychowawcy klas I-III zapragnęli zachęcić dzieci do celebrowania Święta Ziemi w zupełnie inny sposób. Zachęcali dzieci do tego, aby uczniowie wyszli ze szkoły, wyszli z domu i aktywnie poznawali piękno otaczającego świata.

 

  • Przy współpracy z nauczycielem wychowania fizycznego w dniu 24.05.2018r. odbyła się na boisku szkolnym „SPARTAKIADA PRZEDSZKOLAKÓW”.
  • W latach 2017-2019 uczniowie po zajęciach lekcyjnych pod opieką nauczycieli uczestniczyli w zajęciach nauki pływania pod okiem wykwalifikowanych ratowników na krytej pływalni w Turku w ramach programu „UMIEM PŁYWAĆ”.
  • Coroczna realizacja programu „Trzymaj Formę”:
  • harmonogram działań przygotowywany wg pomysłu uczniów i opiekuna akcji.
  • Cykliczne działania, które na stałe wpisały się w życie szkoły:
  • taneczne przerwy,
  • w sezonie letnim sportowe przerwy na boisku szkolnym: gra w ringo, klasy, zośkę, itp.
  • wyjazdy na lodowisko do Kalisza
  • wyjazdy do aquaparku „Fala” w Łodzi.
  • Święto Rodziny i Szkolny Dzień Profilaktyki pod hasłem:
  • „W zdrowym ciele zdrowy duch” – 1 czerwca 2017r.
  • „Nie biorę, nie piję, nie piję- sport uprawiam i zdrowo żyję” – 4 kwietnia 2018r.

 

  • Obchody Europejskiego Tygodnia Sportu, który jest inicjatywą Komisji Europejskiej. Biliśmy rekord aktywności, prowadzony przez profesjonalnych instruktorów: trenera personalnego, trenerkę fitness fizjoterapeutkę.

 

  1. ŻYWNOŚĆ I ŻYWIENIE OWOCE W SZKOLE.

 

  • Wychowawcy klas I – III realizowali program pod patronatem Instytutu Żywności i Żywienia OWOCE W SZKOLE.

 

  • UDZIAŁ W OGÓLNOPOLSKIEJ AKCJI ŚNIADANIE DAJE MOC Z UDZIAŁEM RODZICÓW – LISTOPAD W LATACH 2016 – 2019:

 

  • wspólne przygotowywanie drugiego śniadania,
  • rozmowa na temat zalet drugiego śniadania dla uczniów,
  • higiena i estetyka przygotowywania posiłków,
  • szkoła i nauczyciele posiadają certyfikaty udziału w akcji

 

  • MLEKO W SZKOLE – popularyzacja picia mleka:

 

  • dzieci otrzymywały trzy mleczka tygodniowo,
  • w klasach odbyły się pogadanki na temat wartości odżywczych mleka,
  • dzieci poznały różne produkty mleczne,
  • degustacja produktów mlecznych, omawianie smaków.

 

 

  • ZIELONE OGRÓDKI PRZEDSZKOLAKÓW:

 

  • przedszkolaki w swoich salach zakładały swoje ogródki,
  • dzieci hodowały szczypiorek i rzeżuchę, obserwowały ich wzrost, 4
  • przygotowały kanapki z wykorzystaniem szczypiorku i rzeżuchy z własnej hodowli.

 

  • WARSZTATY PROFILAKTYCZNE Z PANIĄ DIETETYK:
  • Klasa I i II – „Zasady zdrowego odżywiania, co jeść i robić, aby zdrowym być, a czego unikać?”
  • Klasa III a i III b- „Piramida zdrowego żywienia”;
  • Klasa IV – „Co jeść, aby być zdrowym?”;
  • Klasa V i VI- „Cukier i sól ukryta w produktach spożywczych”.

 

  • KWIECIEŃ MIESIĄCEM ZDROWIA-W LATACH 2016-219

 

  • wspólne przygotowanie pełnowartościowego śniadania przez wszystkie klasy i przedszkolaków,
  • spożywanie wspólnego śniadania przez całą społeczność szkolną.

 

  • WODA ŹRÓDŁEM ŻYCIA:

 

  • we wszystkich klasach zostały przedstawione zagadnienia „Czego nie wiemy o wodzie”,
  • objawy niedoboru wody w organizmie, skutki odwodnienia,
  • uczniowie klas V i VI wykonały plakaty „Woda nasz naturalny skarb”, które zdobiły korytarze szkolne.

 

  • DZIEŃ MARCHEWKI:

 

  • wychowawcy przedszkolni omówili rolę marchewki w diecie dzieci,
  • wykonanie prostych potraw z marchewek
  • wykonanie soków z marchewek i innych owoców oraz degustacja przez całą społeczność szkolną.

 

 

  • TWORZENIE WSPÓLNEJ KSIĄŻKI KUCHARSKIEJ:

 

  • komponowanie zdrowego, pełnowartościowego przepisu przez uczniów klas I-III z uwzględnieniem składników i sposobu wykonania oraz wykonanie ilustracji;
  • złożenie przepisów wraz z ilustracjami w jedną książeczkę kulinarną, która została wpisana na stan biblioteki szkolnej jako „Książka zdrowych przepisów”.

 

 

  • WARSZTATY KULINARNE Z BANKIEM ŻYWNOŚCI W KONINIE:

 

  • przygotowania niedrogich, zdrowych i smacznych posiłków z produktów otrzymanych z Banków Żywności.

 

  • ŻYJ ZDROWO TRZYMAJ FORMĘ:

 

  • Zajęcia matematyczne dla uczniów kl. VI- komponowanie jednodniowych jadłospisów oraz obliczanie kaloryczności dostarczanych pokarmów dla dziecka w wieku 12 lat.

 

 

  • WARSZTATY Z MASTER CHEFEM:
  • Uczniowie klasy V i VI uczestniczyli w szkoleniu ,,Kuchnia Wielkopolska-Tradycja i Nowoczesność” zorganizowanym przez Stowarzyszenie Kali-Nowa. Spotkanie prowadził Adam Kozanecki, finalista programu MasterChef.
  • Dzieci poznały trochę kulinarnej historii, piramidę zdrowego żywienia oraz zasady savoir-vivre przy stole.
  • Wspólne gotowanie z mistrzem. Każdy uczestnik otrzymał przepis na autorskie danie pana Adama z jego autografem.

 

 

 

  1. ZDROWIE PSYCHOSPOŁECZNE I EDUKACJA DO ŻYCIA W RODZINIE

 

  • ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ PRZEMOCY, ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA PSYCHICZNEGO (październik 2017):

 

  • wszyscy pracownicy szkoły oraz uczniowie nosili białe wstążki,
  • podczas prezentacji szkolnego psychologa uczniowie naszej szkoły dowiedzieli się, jakie są symptomy depresji, jak walczyć z chorobą oraz gdzie udać się po pomoc.

 

  • MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TOLERANCJI, OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ PRAW DZIECKA, ŚWIATOWY DZIEŃ ŻYCZLIWOŚCI I POZDROWIEŃ (Listopad 2017):

 

  • Udział w prezentacji „Wszystko o prawach dziecka”
  • Przygotowanie przez uczniów Drzewa Życzliwości i Pozdrowień, na których zawisły kolorowe liście z ciepłymi pozdrowieniami dla rówieśników, rodziców i pracowników szkoły,
  • Wybór Króla i Królowej Życzliwości wśród uczniów i wszystkich pracowników naszej szkoły.

 

 

 

  • ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU (2 kwietnia 218)

 

  • Włączenie się do akcji „Cała Polska na niebiesko”
  • Warsztaty z psychologiem szkolnym dla klas I-VIII przybliżyły tematykę autyzmu, zapoznały z charakterystycznymi zachowaniami oraz ze sposobem odbierania świata przez ludzi z autyzmem.

 

  • Szkolny psycholog w latach 2017-2018 przeprowadziła wśród uczniów cykl zajęć poświęconych tolerancji i akceptacji drugiego człowieka, poszanowania godności innych oraz zajęć dotyczących unikania sytuacji konfliktowych i umiejętności rozwiązywania problemów.

 

  • W latach 2016-2018 organizowaliśmy szereg uroczystości, tj. KONCERT PATRIOTYCZNY, DZIEŃ BABCI I DZIADKA, ŚWIĘTO RODZINY, JASEŁKA, KIERMASZ WIELKANOCNY, uroczystości klasowe organizowane przez wychowawców, które zawsze przyciągały zaproszonych gości, rodziców, bacie i dziadków oraz przyjaciół szkoły. Zawsze są to dla nas bardzo ważne wydarzenia, ponieważ integrują nas z środowiskiem lokalnym oraz wpływają na dobrą i życzliwą atmosferę w szkole. Wszystko to ma ogromny wpływ na dobre samopoczucie naszej społeczności szkolnej, o co staramy się dbać każdego dnia.

 

 

  1. PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ

 

  • Uczniowie uczestniczyli w projekcie NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ. W ramach jego realizacji w latach 2013 – 2016, podjęte zostały następujące działania:

 

  • Pogadanki na temat szkodliwości palenia tytoniu- w ciągu całego roku szkolnego.
  • Zajęcia warsztatowe nt.: Co to jest zdrowie? Od czego zależy nasze zdrowie? Co i dlaczego szkodzi naszemu zdrowiu? Co robić, gdy nasze zdrowie jest zagrożone?
  • Nie pal przy mnie proszę: klasy drugie – październik/listopad każdego roku,
  • Wykonywanie plakatów wzywających do niepalenia- klasy II-III (listopad),
  • Każdego roku uczniowie klas I-III, przygotowywali inscenizacje dla uczniów i rodziców: „Palacz”2016r, „Sąd nad papierosem”2017, „Dziękuję, nie palę”2018.

 

  • Dzieci aktywnie uczestniczyły w obchodach ŚWIATOWGO DNIA RZUCANIA PALENIA – listopad każdego roku.

 

  • dzieci wykonywały prace plastyczne na temat skutków palenia tytoniu,
  • z wykonanych prac zrobiono wystawę na korytarzach szkolnych,
  • pani pielęgniarka przeprowadziła pogadankę z uczniami na temat negatywnego wpływu palenia na zdrowie człowieka.

 

  • Podczas zajęć, w trakcie całego cyklu kształcenia, wychowawcy klas poruszali tematykę nadużywania leków, negatywnego wpływu spożywania alkoholu, dopalaczy i narkotyków.

 

  • Realizacja programu: ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE oraz BĄDŹMY ZDROWI WIEMY, WIĘC DZIAŁAMY dla klas IV-VIII, prowadzonego przez wychowawców.

 

  • Bardzo wartościowe były spotkania z:

 

  • I. Cytrowską pedagog, psychoterapeuta, profilaktyk PTZN oddział Turek:
  • Klasy IV-VIII „Powody i konsekwencje sięgania młodych po używki”,
  • KlasyIV-VIII „Uzależnienie od ekranów”,
  • Rodzice-Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży”,

 

  • A. Rajczykiem. Dyrektor PSSE w Turku:
  • Rodzice i uczniowie „Wpływ palenia na zdrowie człowieka”

 

  • A. Szymczak, psycholog szkolny:
  • Dzień Walki z Depresją. Warsztaty z uczniami kl. Va, VII,
  • Dzień Bezpiecznego Internetu. Piknik edukacyjny „Działajmy razem”,
  • „Komnata serca”- warsztaty psychoedukacyjne o hejtowaniu i życzliwości,
  • Profilaktyka HIV i AIDS. „Bezpieczne Walentynki 2019”. Prelekcja, film edukacyjny i quiz o HIV i AIDS.

 

 

WYNIKI EWALUACJI OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

 

 

Ewaluacji osiągnięć uczniów dokonywano na bieżąco. Nauczyciele obserwowali przyrost wiedzy, umiejętności, zmian postaw i nawyków. Ważnym elementem ewaluacji były ankiety kierowane do rodziców podczas wywiadówek oraz pytania otwarte kierowane do uczniów. Rozkład uzyskanych wyników przedstawia się następująco:

 

Pytania ankietowe kierowane do rodziców.

– Czy jesteście Państwo zadowoleni, że nasza szkoła realizuje projekt ,,Szkoła promująca zdrowie?’’

  • 100% rodziców odpowiedziało, że są zadowoleni, że szkoła przystąpiła do projektu.

 

– Czy atmosfera panująca w naszej szkole, pozwala Państwa dziecku czuć się bezpiecznie?

  • 92,4 % rodziców uważa, że ich dziecko czuje się w szkole całkowicie bezpieczne.
  • 7, 6 % rodziców odpowiedziało, że ich dziecko, nie zawsze czuje się w szkole bezpiecznie

 

– Czy Państwa dziecko chętniej sięga po zdrowe produkty?

  • 95% odpowiedziało twierdząco.

 

– Po jakie produkty Państwa dziecko sięga chętniej niż dawniej (przed realizacją projektu)?.

  • Owoce 99%
  • Surowe warzywa 73%
  • Ciemne pieczywo 81%
  • Nabiał 73,3 %
  • Soki owocowe i warzywne 98,3 %
  • Woda mineralna 75%

 

– Czy zauważyliście Państwo, że dziecko zwiększyło aktywność ruchową w czasie wolnym od nauki?

  • 65 % rodziców uważa, że ich dziecko zwiększyło aktywność fizyczną w czasie wolnym od nauki.
  • 41,5 % rodziców odpowiedziało, że ich dziecko w niewielkim stopniu zwiększyło aktywność fizyczną.
  • 3,5 % uważa, że ich dziecko w ogóle nie zwiększyło aktywności fizycznej w czasie wolnym od nauki.

 

– Czy szkoła powinna kontynuować edukację zdrowotną dzieci i młodzieży?

  • 98 % rodziców odpowiedziało, że chcą kontynuacji projektu,
  • 2% nie ma zdania

 

 

Pytania otwarte kierowane do uczniów – najczęstsze odpowiedzi:

– Wymień produkty, które mają szkodliwy wpływ na Twoje zdrowie:

  • 98 % – chipsy,
  • 89% – słodycze
  • 99 % – papierosy,
  • 75% % – słodkie napoje

 

– Dlaczego należy spożywać drugie śniadanie?

  • 87 % – żeby mieć więcej siły i energii w szkole,
  • 77 % – żeby lepiej myśleć na lekcjach,
  • 66 % – żeby być zdrowym.

 

– W jaki sposób spędzasz czas wolny od nauki?

  • 75,5 % – wychodzę na dwór,
  • 56,6 % – czytam książkę.
  • 70,8% – jeżdżę na rowerze.
  • 32,8 % – jadę na basen,
  • 65,5 % – oglądam telewizję,
  • 52,3 % – gram na komputerze.

 

– Wyjaśnij, na czym polega tolerancja i akceptacja drugiego człowieka?

  • 76,6 % nie śmiać się z innych,
  • 66,4 % – szanować ludzi o innym kolorze skóry,
  • 75,5% (71) – pomagać potrzebującym.

 

– Co mógłbyś zrobić dla poprawy swojego zdrowia?

  • 100 % – lepiej się odżywiać,
  • 85% – spędzać więcej czasu na świeżym powietrzu na świeżym powietrzu.
  • 95,5 % – spędzać mniej czasu przed komputerem.

Dane wynikające z przeprowadzonych ankiet, a także z bezpośrednich obserwacji uczniów uczestniczących w projekcie „Szkoła Promująca Zdrowie” pozwoliły sformułować następujące wnioski:

  1. Rodzice uczniów są zadowoleni, że szkoła przystąpiła do projektu ,,Szkoła Promująca Zdrowie” i chcą jego kontynuacji.

2.Uczniowie chętniej niż dawniej, sięgają po zdrowe produkty żywnościowe i zdają sobie sprawę z ich wpływu na zdrowie człowieka.

  1. Uczniowie potrafią wskazać produkty, które mają negatywny wpływ na ich zdrowie.
  2. Większość dzieci zwiększyło aktywność fizyczną podczas spędzania czasu wolnego.
  3. Uczniowie znają czynniki wpływające na zdrowie i właściwe funkcjonowanie organizmu.
  4. Uczniowie mają świadomość, jakie działania należy podejmować, aby poprawić swoje zdrowie i samopoczucie.

 

CZĘŚĆ IV

 

OPIS PRACY SZKOLNEGO KOORDYNATORA I ZESPOŁU KOORDYNUJĄCEGO (WSPIERAJĄCEGO)

 

  OPIS PRACY
SZKOLNY KOORDYNATOR:

Aneta Biskup (rok szkolny 2016/2017, 2018/2019)

 

Anna Szymczak (rok szkolny 2017/2018)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koordynatorzy nadzorowali realizację działań dotyczących realizacji zadań wynikających z rocznych planów dotyczących promocji zdrowia w szkole oraz realizację zadań programu zdrowotnego:

-brały udział w konferencjach Szkół Promujących Zdrowie  -przygotowywały materiały informacyjne do szkolenia rodziców i uczniów w zakresie SZPZ,

– stworzyły zespół d.s. promocji zdrowia w szkole,

-kierowały pracami w/w zespołu,

-inicjowały i koordynowały wszystkimi przedsięwzięciami oraz akcjami dot. promocji i ochrony zdrowia,

-rozwijała własne umiejętności poprzez studiowanie literatury fachowej,

– brała udział w przygotowywaniu i przedstawianiu Radzie Pedagogicznej raportów podsumowujących roczną pracę szkoły w zakresie edukacji zdrowotnej,

-przekazywały raporty i informacje dot. Szkoły Promującej Zdrowie na zebraniach Rady Rodziców.

CZŁONKOWIE ZESPOŁU KOORDYNUJĄCEGO/ WSPIERAJĄCEGO:

 

 

Członkowie zespołu d.s. promocji zdrowia zostali wybrani na zasadzie dobrowolności. Zadaniem zespołu było podnoszenie swoich umiejętności poprzez udział w szkoleniach i konferencjach oraz wspieranie pracy koordynatora szkolnego.

Ponadto:

– tworzenie rocznych planów pracy zespołu ds. promocji zdrowia,

– przeprowadzenie przedsięwzięć wynikających z zadań rocznych planów SPZ,

– przygotowanie ankiet w celu zdiagnozowania społeczności szkolnej,

– opracowanie graficzne ankiet,

– organizowanie działań prozdrowotnych, akcji, festynów, dni zdrowia,

– pogłębianie swojej wiedzy na licznych warsztatach i szkoleniach,

– przygotowanie wizyty studyjnej.

 

 

CZĘŚĆ V

 

OPIS SPOSOBU WSPÓŁPRACY SZKOŁY ZE SŁUŻBĄ ZDROWIA

 

Realizacja zadań związanych z promocją zdrowia to aktywna współpraca ze służbą zdrowia. W szkole dysponujemy gabinetem terapeutycznym, który jest miejscem pracy pielęgniarki szkolnej, psychologa i logopedy. Dzięki pracy pielęgniarki szkolnej P. Teresy Jacaszek cała społeczność szkolna może korzystać z fachowej opieki i pomocy oraz uczestniczyć w pogadankach i warsztatach z zakresu profilaktyki i ochrony zdrowia. Pielęgniarka jest członkiem zespołu d.s. promocji zdrowia. Zadania realizowane przez pielęgniarkę w naszej szkole:

a) badania rozwojowe dzieci – pomiar wzrostu, wagi, słuchu, badanie przesiewowe wzroku,

b) fluoryzacja (prowadzona systematyczne, poprzedzona informacją dla rodziców i uczniów,

c) nauka szczotkowania zębów,

d) pogadanki i szkolenia na temat higieny osobistej uczniów, zdrowego odżywiania, nauka zachowania właściwej postawy ciała,

e) warsztaty praktyczne dot. bandażowania, udzielania pierwszej pomocy, opatrywania drobnych ran,

f) nauka poprawnego mycia rąk.

Szkoła współpracuje także z dyrektorem PSSE w Turku, lekarzem, p. Alfredem Rajczykiem, który wielokrotnie towarzyszył wielu akcjom organizowanym w szkole, prowadził wówczas prelekcje poparte materiałami multimedialnymi. Wysoko cenimy sobie współpracę z naszym psychologiem szkolnym p. Anną Szymczak, która w ciągu całego roku prowadzi wiele cennych zajęć i warsztatów dla wszystkich uczniów naszej szkoły. Uczniowie korzystają także z pomocy podczas indywidualnych spotkań w trakcie dyżurów psychologa. Wysoko cenimy sobie trzyletnią już współpracę z dietetykiem p. Sylwią Pacyną, która prowadzi szkolenia i warsztaty dla uczniów i rodziców z zakresu prawidłowego żywienia.

 

 

 

 

 

 

CZĘŚĆ VI

 

DOKUMENTACJA Z PRZEBIEGU PRACY

  1. Sprawozdania do dyrektora szkoły z przeprowadzonych działań.
  2. Artykuł na portalach internetowych.
  3. Artykuły w gazecie szkolnej „Gadu- Gadu”.
  4. Informacje na facebook’u szkoły oraz stronie szkoły w dziale AKTUALNOSCI.
  5. Kronika szkoły.
  6. Informacje przekazywane uczniom, rodzicom i nauczycielom za pośrednictwem dziennika elektronicznego LIBRUS w zakładce: Wiadomości i Ogłoszenia.
  7. Plany działań na każdy rok szkolny w ramach realizacji projektu SPZ.
  8. Raporty z rocznej działalności szkoły w zakresie edukacji zdrowotnej.

 

       Podpis dyrektora:                                            Podpis koordynatora szkolnego:

 

   ………………………………….                                         ………………………………………..

 

 Chlebów………………………                                    02.10.2019r.…………………………..

miejscowość                                                                                            data