Plan pracy Szkoły Podstawowej im. Józefa Mehoffera w Chlebowie
Rok szkolny 2016/2017
WSTĘP
- Diagnoza potrzeb:
W celu podjęcia systemowych działań w zakresie promocji zdrowia w naszej szkole, dokonano diagnozy potrzeb i zasobów.
- Diagnoza wstępna -przeprowadzenie rozmów wśród uczniów, nauczycieli, rodziców i pracowników szkoły.
- Diagnoza etapowa– wybór problemów priorytetowych na podstawie analizy rozmów i obserwacji.
Wyniki tej diagnozy nasuwają wniosek, że postawy żywieniowe wielu rodziców nie zawsze sprzyjają ich zdrowiu, co ma duży wpływ na kształtowanie nawyków wśród uczniów. Rodzice rozumieją istotę problemu i widzą potrzebę edukowania w zakresie zdrowego odżywiania oraz właściwego komponowania posiłków. Ponadto rozmowy z pielęgniarką szkolną i nauczycielami potwierdzają fakt, że uczniowie często nie jedzą śniadań w domu lub nie przynoszą drugiego śniadania do szkoły, stąd złe samopoczucie uczniów- bóle brzucha, głowy, zasłabnięcia. Ponadto dzieci często sięgają po niezdrową żywność i dlatego obserwuje się zjawisko otyłości wśród małych nawet dzieci.
Wyniki diagnozy pozwoliły nam na wyłonienie problemu priorytetowego oraz opracowanie planu działań zmierzających do jego rozwiązania.
Wybór problemu priorytetowego:
W wyniku analizy rozmów z rodzicami uczniów i własnych obserwacji zespół Szkoły Promującej Zdrowie ( koordynator, członkowie) wybrał następujący priorytet:
Umiejętne i estetyczne komponowanie posiłków
- Uzasadnienie wyboru problemu priorytetowego:
Prawidłowe odżywianie stanowi podstawę rozwoju fizycznego, zdrowia oraz samopoczucia. Te zaś rzutują na aktywność uczniów w szkole i możliwości osiągania sukcesów edukacyjnych. Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych jest przede wszystkim rolą domu rodzinnego, jednakże duże wsparcie może dawać społeczności szkoła, w której wiedzę z tego zakresu mogą otrzymywać uczniowie, a pośrednio i rodzice.
- Przyczyny istnienia problemu priorytetowego :
-zapracowanie rodziców ,
-brak pozytywnych nawyków żywieniowych
- Rozwiązania dla usunięcia problemu priorytetowego :
1) Opracowanie przez zespół nauczycieli ds. Promocji Zdrowia działań promujących zdrowe odżywianie wśród uczniów i rodziców .
2) Relacjonowanie na stronie internetowej szkoły informacji na temat podejmowanych działań w szkole.
3) Zachęcanie i zaangażowanie rodziców oraz całej społeczności szkolnej do udziału w akcjach propagujących zdrowe odżywianie.
PLAN DZIAŁAŃ W ODNIESIENIU DO PROBLEMU PRIORYTETOWEGO
- Podanie celu działań:
POPRAWIĆ POZIOM PRAWIDŁOWYCH ZACHOWAŃ W ZAKRESIE ODŻYWIANIA WŚRÓD UCZNIÓW, RODZICÓW I PRACOWNIKÓW SZKOŁY
- Określenie kryterium sukcesu: 50% rodziców zauważy działania prozdrowotne w szkole, nauczyciele dostrzegą wzrost spożywania przez uczniów śniadania w domu lub II śniadania w szkole, 80% wykaże się dużą aktywnością i zaangażowaniem w proponowane działania dotyczące prawidłowego zachowania w zakresie odżywiania.
- Działania i ewaluacja:
l.p. | Zadanie | Rodzaj działania | Kryterium sukcesu | Wykonawcy | Monitorowanie | Termin |
Sposób sprawdzenia wykonania zadania (Co wskaże? Jak sprawdzimy? Kto i kiedy sprawdzi?) |
1.
|
Opracowanie przez zespół nauczycieli ds. Promocji Zdrowia działań promujących zdrowe odżywianie wśród uczniów i rodziców | Sporządzenie wniosku dotyczącego przystąpienia szkoły do projektu Szkoły Promującej Zdrowie | 100% nauczycieli wyrazi chęć udziału w projekcie | Koordynator, Rada Pedagogiczna | Dyrektor | IX/X 2016 | Protokół Rady Pedagogicznej |
Opracowanie planu pracy na rok szkolny 2016/2017 | 100% nauczycieli zgłosi propozycję działań | Zespół ds. promocji zdrowia | Dyrektor | XII 2016 / I 2017 | Opracowany plan i wyłonienie problemu priorytetowego | ||
2. | Promocja zdrowego odżywiania | Udział w ogólnopolskiej akcji „Śniadanie daje moc” | Udział klasy IIIa, pomoc rodziców w akcji | A.Biskup | Dyrektor, Koordynator | XI 2016 | Informacja na stronie internetowej szkoły, certyfikat udziału w akcji |
3. | Estetyka podawania posiłków | Technika origami – składamy serwetki, dekorujemy stół na Dzień Babci i Dziadka w naszej szkole | Udział klasy V i VI | J.Pośka | Koordynator | I 2017 | Informacja na facebook’u szkoły |
4. | Propagowanie zdrowego odżywiania | Wspólne spożywanie warzyw i owoców w ramach programu „Owoce i warzywa w szkole” | Uczniowie klas I-VI podczas przerw spożywają owoce i warzywa | Wszyscy nauczyciele | Dyrektor, Koordynator | Cały rok | Obserwacje nauczycieli dyżurujących podczas przerw |
„Dzień marchewki” – wspólne picie soków ze świeżych owoców i warzyw, poznanie nowych smaków przez dzieci | Wszystkie grupy przedszkolne wezmą udział | Nauczyciele przedszkola – G.Walaszczyk, D.Junkiert, E.Majcherek | Dyrektor, Koordynator | III 2017 | Informacja na stronie internetowej szkoły, degustacja soków przez rodziców i nauczycieli | ||
Przepisy w gazecie szkolnej „Szkolne Gadu-Gadu” | Artykuły w gazecie szkolnej | E.Popielarz | Dyrektor | III-VI 2017 | Numery gazety szkolnej | ||
Spotkanie z dietetykiem, absolwentką naszej szkoły p. S.Pacyną. Warsztaty dla uczniów klas I-VI dotyczące zasad właściwego komponowania posiłków wg najnowszej piramidy żywienia | Udział uczniów klas I-VI i wszystkich nauczycieli nauczycieli | M.Perlińska | Dyrektor, Koordynator | III 2017 | Informacja na stronie internetowej szkoły, prezentacja piramid żywienia wykonanych przez uczniów na korytarzu szkolnym | ||
„Woda źródłem życia” – prezentacja multimedialna oraz prelekcja dla uczniów klas I-VI | Udział uczniów klas I-VI | I.Sylwestrzak | Koordynator | IV 2017 | Informacja na stronie internetowej szkoły, umieszczenie na korytarzu szkolnym i korzystanie przez uczniów z dystrybutora wody | ||
„Kwiecień miesiącem zdrowia” – przygotowanie przez uczniów klas I-VI i wychowawców zdrowego śniadania | Wszystkie klasy wezmą udział | Wszyscy nauczyciele | Dyrektor | IV 2017 | Informacja na stronie internetowej szkoły, wpisy w dzienniku lekcyjnym, spożywanie śniadania przy wspólnym stole na sali gimnastycznej | ||
Warsztaty kulinarne z Bankiem Żywności w Koninie | Udział rodziców | Sołtys wsi Chlebów – p. B.Ignasiak | Dyrektor | IV 2017 | Informacja na stronie internetowej szkoły, degustacja przygotowanych potraw przez uczniów i rodziców | ||
,,Z kulturą przy stole” – zapoznanie dzieci z zasadami savoir vivre, jakie obowiązują przy stole | Udział uczniów klas I-III | R.Piechota | Koordynator | V 2017 | Informacja na stronie internetowej szkoły | ||
Święto Rodziny i Szkolny Dzień Profilaktyki pod hasłem „W zdrowym ciele zdrowy duch” | Udział przedszkolaków i uczniów klas I-VI, wszystkich pracowników szkoły oraz rodziców i dziadków | M.Perlińska | Dyrektor | VI 2017 | Informacja na stronie internetowej szkoły, zaproszenie społeczności lokalnej do udziału w wydarzeniu | ||
„Żyj zdrowo i trzymaj formę!” – komponowanie przez uczniów jednodniowych jadłospisów oraz obliczanie kaloryczności dostarczanych pokarmów dla dziecka w wieku 12 lat | Skomponowanie jadłospisów przez uczniów kl VI | I.Białas | Dyrektor, Koordynator | VI 2017 | Informacja na stronie internetowej szkoły |