RAPORT ROCZNY Z WYNIKÓW DZIAŁAŃ SPZ 2023/2024

Problem priorytetowy: Potrafimy współdziałać razem dla ważnych idei

Wyniki ewaluacji:

Cel zaplanowany: działamy razem.

Kryterium sukcesu: większość uczniów i dorosłych swoimi czynami i słowami wykaże, że potrafi zaangażować się w różne projekty kierując się czystą chęcią działania, rozwoju

 i sprawczości bez wymiernych korzyści.

Jak sprawdzono? Czy osiągnięto kryterium sukcesu?

Kryterium osiągniętego sukcesu sprawdzono za pomocą obserwacji, bieżących rozmów z uczniami, rodzicami i pracownikami szkoły.

Realizacja zadań
Nazwa zadaniaKryterium sukcesuW jakim stopniu osiągnięto kryterium sukcesu?Czego nie udało się zrobić i dlaczego?
Opracowanie przez zespół nauczycieli ds. Promocji Zdrowia działań zachęcających do angażowania się w różnorodne akcje sprzyjające dbaniu o siebie i innych.100 % nauczycieli zaangażuje się w opracowanie planu działań.Opracowany plan, wyłoniony problemu priorytetowy. 
Dzień Piżamy w szkole – 4 października dzieci naszej szkoły spędziły dzień w wyjątkowo radosnej i miłej atmosferze podczas zorganizowanego Dnia Piżamy. Dzień ten uczcili również nauczyciele, którzy przyszli do szkoły w piżamach. Na szkolnym korytarzu zagościł cały wachlarz, odcieni u kolorów. Były z uszami, rogami i ogonkami. W paski, cętki i kropki. Pojawiły się motywy kwiatowe, bajkowe, zwierzęce a nawet konstelacje gwiazd. Takie wyjątkowe dni i święta oprócz dobrej zabawy mają głębszy przekaz. Jest to czas, w którym solidaryzujemy się z dziećmi ciężko chorymi, dla których piżama to nieodłączna część każdego dnia. Przy okazji uczymy się szacunku dla innych i wobec samego siebie zwracając uwagę na konieczność dbania o nasze zdrowie w szerokiej perspektywie. 90% uczniów i nauczycieli angażuje się w akcję.Znajomość zasad wspierania swojego zdrowia i jego rozumienie w szerokim znaczeniu-zdrowe myślenie, to dobre relacje z rówieśnikami, to równowaga między zabawą, a obowiązkami, odpowiedzialność za siebie i innych. 
  Dzień Kropki15 września obchodziliśmy w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Kropki. W tym dniu zarówno uczniowie jak i nauczyciele uczestniczyli w wielu działaniach, w których wykazywali się kreatywnością i pomysłowością w wyrażaniu siebie samego. Adekwatnie do nazwy święta obowiązkowym elementem naszego stroju stały się kropki: małe, duże, kolorowe, przyklejone lub narysowane. Twarze wielu uczniów zdobiły również „kropkowe piegi Uczniowie wszystkich oddziałów oraz pracownicy szkoły w ramach „kropkowych działań” uświadomili sobie, że zawsze należy wierzyć w swoje umiejętności oraz dbać o własne uczucia i innych.     Uczniowie  poznaje potencjał kreatywności u siebie i innych.  Znajomość swoich mocnych stron, pogłębienie wiary we własne możliwości i rozwijanie wyobraźni. 
Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień – czyli dzień dobrych uczynków i pozytywnych emocji. Jego celem jest uwrażliwienie ludzi na wzajemną życzliwość, wzbudzenie w nich pozytywnych emocji. Jest to apel przeciwko problemom i często smutnej rzeczywistości. Zakończyliśmy dzień z przekonaniem, że pokazywanie dobra i rozbudzanie u siebie życzliwości wobec innych ma moc uszczęśliwiania – nie tylko obdarowanego życzliwością, ale przede wszystkim tego, który ją okazuje.Większość uczniów kieruje się w swoim postępowaniu zasadami opartymi na życzliwości i wzajemnym szacunku.Wybór najbardziej życzliwej osoby w każdej klasie oraz wśród pracowników szkoły. 
Kampania 19 dni Fundacji poDRUGIE – nasza szkoła po raz kolejny uczestniczyła w tej bardzo ważnej akcji. Hasło przewodnie tegorocznej edycji #10sekund miało na celu przypominać jak ważna jest szybka reakcja na wszelkie przejawy agresji i przemocy. W naszej placówce na drzwiach pojawiły się plakaty promujące kampanię, wykonana została również gazetka tematyczna, na której uczniowie mogli znaleźć między innymi informację o rodzajach przemocy a także numery, gdzie osoby dotknięte przemocą mogą szukać pomocy. Przeprowadzony został również konkurs. Zadaniem uczniów było wykonanie pracy plastycznej oraz spotu video pt. „10 SEKUND, BY POWIEDZIEĆ STOP”.Poszerzenie świadomości na temat praw dziecka, godności, szacunku i wolności.Świadome reagowanie na różne stany emocjonalne, umiejętne stawianie granic. Znajomość własnych praw oraz miejsc, w których można otrzymać fachową pomoc. 
Akcja Zielona Transformacja- uczniowie klasy VII uczestniczyli w projekcje „Akcji Zielona Transformacja” realizowanym przez Turecka Izbę Gospodarczą. Celem projektu było podnoszenie świadomości ekologicznej, upowszechnianie wiedzy i kształtowanie postaw proekologicznych młodzieży. Uczestnicy odkrywali tajniki energii słonecznej, wiatrowej i innych zielonych technologii. Zajęcia miały charakter wykładów i ekowarsztatów.    Wszyscy zaangażowani mają świadomość jak ważna jest poszanowanie otaczającej przyrody dla dobrego funkcjonowania człowieka na Ziemi.Zaangażowanie uczniów biorących udział w projekcie. 
Podarujmy dzieciom święta – uczniowie i nauczyciele naszej szkoły chętnie zaangażowali się w świąteczną zbiórkę organizowaną przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Turku „Podarujmy dzieciom święta”.  Udział w takiej akcji to nauka bezinteresownej pomocy drugiemu człowiekowi, która przybliża dzieciom i młodzieży ideę wolontariatu, a potrzebującym dzieciom może sprawić ogromną radość.   90 % uczniów, rodziców i nauczycieli rozumie trudną sytuację potrzebujących.Zebranie dużej ilości maskotek, zabawek, gier planszowych, książek oraz słodyczy. 
Pełna miska dla schroniska- zbiórka karmy i koców dla zwierząt przebywających w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt w Turku.  Wszyscy biorący udział w akcji potrafią wykazać się empatią, szacunkiem dla zwierząt.Przekazanie darów do schroniska.         
Kwiecień Miesiącem Zdrowia– cały miesiąc kwiecień w naszej szkole był poświęcony różnorodnym działaniom związanym z promocją zdrowia wśród uczniów i rodziców. Uczniowie pod bacznym okiem swoich wychowawców przygotowywali zdrowe posiłki takie jak: sałatki owocowe, warzywne, wiosenne kanapki, szaszłyki owocowe. Powyższe zajęcia były okazją do rozmów na temat znaczenia zdrowego odżywiania i aktywnego stylu życia na co dzień. Na godzinach wychowawczych omówiono Piramidę Zdrowego Stylu Życia opracowaną według najnowszych wytycznych w której uwzględniono nie tylko sposób odżywiania, ale także aktywność fizyczną i higienę osobistą. A na lekcjach biologii uczniowie poznalizasady komponowaniazbilansowanych posiłków, analizowali dane zawarte na etykietach produktów spożywczych, tworzyli zdrowe jadłospisy. Na lekcjach informatyki wykonali projekty graficzne i prezentacje, a na zajęciach z plastyki plakaty o zdrowiu, podkreślając, że zdrowie to nie tylko właściwa dieta, ale także sport, aktywność na świeżym powietrzu, higiena osobista, brak nałogów, dostatecznie długi sen, a także umiejętność radzenia sobie ze stresem oraz dobre relacje z innymi ludźmi. Wszyscy uczniowie obecni w szkole angażują się w zaproponowane  działania na zasadzie wzajemnej współpracy, troszczenia się o siebie popularyzując zdrowe nawyki.  Poprawa jakości i stylu życia.           
Europejski Tydzień Mózgu- celem obchodów jest zwrócenie uwagi na niezwykle ważną funkcję tego organu oraz przypomnienie o profilaktycznych badaniach układu nerwowego i odpowiedniej diecie, która jest niezwykle ważna, jeśli zależy nam na zachowaniu odpowiedniej sprawności naszego mózgu. Na korytarzu szkolnym pojawiła się gazetka szkolna na temat sposobów poprawy funkcjonowania mózgu. Dla najmłodszych dostępne były różnorodne ćwiczeniaZwrócenie uwagi na potrzeby i największe czynniki ryzyka dla mózgu.Prowadzenie stylu życia, który będzie wpływał dobroczynnie na nasz mózg. 
Wsparcie Ósmoklasistów- Nauczyciele SP im. J. Mehoffera w Chlebowie uczniom klasy 8 nadali immunitet. Oznacza to, że w maju i czerwcu w trakcie intensywnych przygotowań do egzaminu nasi ósmoklasiści nie mieli kartkówek, sprawdzianów z przedmiotów nieegzaminacyjnych (prócz matematyka, język angielski, język polski). Uczniowie klasy 8 spotykali się na zajęciach z psychologiem w celu rozładowania napięcia oraz integracji klasy. W ostatnim tygodniu przed egzaminem słowa wsparcia otrzymali na kodach QR.  100 % nauczycieli angażuje się we wsparcie uczniów klas VIII, nie pozostali obojętni na potrzeby psychiczne uczniów.Zbudowanie poczucia wzajemnego zrozumienia, szacunku. 
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu- jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu. Nasza szkoła również włączyła się w akcję jako znak solidarności z osobami z autyzmem. Tego dnia w szkole były „ciche dzwonki” a uczniowie oraz nauczyciele ubrali się na niebiesko. W grupach przedszkolnych zorganizowano zajęcia poświęcone tematyce autyzmu.  Wychowawcy klas przeprowadzali rozmowy na temat autyzmu. Na Wirtualnych Gazetkach Szkolnych przez cały dzień  prezentowane były różne informacje na temat autyzmu.   Większość uczniów przyjmuje postawę „Nie oceniamy, szanujemy, rozumiemy!”            Zbudowanie wrażliwości społecznej w zakresie autyzmu. 
Światowy Dzień bez Tytoniu 2024 – uczniowie klas 7-8 uczestniczyli w zajęciach ze szkolnym psychologiem p. Anetą Jasiak dotyczących profilaktyki uzależnień. Na lekcjach przyrody, biologii i lekcjach wychowawczych uczniowie dowiedzieli się, czym jest uzależnienie, poznali jego rodzaje i mechanizm powstawania. Dyskutowali, co zrobić, aby nie wpaść w nałóg. Wykonali prace plastyczne promujące zdrowy styl życia, wolny od papierosów, tytoniu i innych używek. Prace wystawione zostały na szkolnym korytarzu szkolnym. Wszyscy obecni mają świadomość z czym uzależnienie i jak należy postępować, aby nie wpaść w nałóg.   Odrzucanie mechanizmów prowadzących do uzależnienia.   
    
Zajęcia, warsztaty prowadzone przez psychologa szkolnego: „Co nas łączy, co nas dzieli? Postawa wzajemnego szacunku i życzliwości droga do budowania pozytywnych relacji” – warsztaty, Konflikty rówieśnicze. Rozmowa o relacjach w klasie. „Pięć i pięć”, Jak stworzyć zgrany zespół? – warsztaty,Relacje, konflikty w klasie,Empatia – jak można się czuć tej sytuacji? – warsztaty,Szanuję ciebie i siebie. Kształtowanie postawy opartej na wzajemnym szacunku – warsztaty,Konflikty rówieśnicze-warsztaty,Kodeks kumpla-zajęciaRelacje w klasie-zajęciaPoczuj emocje-zajęcia  Zaangażowani uczniowie potrafią się wzajemnie wspierać, pogłębiać wzajemne relacje.Budowanie postaw lojalności, wzajemnego szacunku. 
Rajdy integracyjno – krajoznawcze z osobami niepełnosprawnymi: XXIII Integracyjny Rajd Turystyczny Pieczonego Ziemniaka  Integracyjny Rajd „O uśmiech dziecka”           Zaangażowani uczniowie i nauczyciele wspólnie spędzają czas tworząc jedną grupę, wspólnie rozwiązują wyznaczone zadania i pokonują trudności.Budowanie poczucia wzajemnego zaufania, szacunku oraz polegania na sobie. 

Wnioski: (posumowanie i interpretacja wyników ewaluacji):

  1. Korzyści z działań:
  • Rozbudzanie chęci podejmowania wyzwań.
  • Nabywanie umiejętności pokonywania trudności.
  •  Dostrzegania pozytywnych cech własnych i innych.
  • Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych -przezwyciężanie uprzedzeń, przesądów.
  • Znajdowanie sposobów na rozwój jako osoba.

 Podjęte przez naszą szkołę działania mają na celu rozwijanie wewnętrznej motywacji do działania, która oparta jest na bezinteresownym działaniu, bez oczekiwania wymiernych korzyści. Tutaj największą korzyścią ma okazać się dobrostan emocjonalny, tworzenie poczucia przynależności poprzez wspólne działanie i zmniejszenie izolacji. Często pozwala zauważyć to właściwą perspektywę, że jest to dobra droga do ulepszania siebie i otoczenia

Trudności w realizacji działań:

  • Podjęte działania nastawione były na budowanie wewnętrznego rozwoju poprzez wspólne działanie. Nie jest to łatwy temat do realizacji, kiedy trzeba wykazać się wieloma umiejętnościami podczas działania w dużej grupie. Nie każdy posiada zasoby, aby sobie z tym wszystkim poradzić. W dużym stopniu chodziło tu o sposób komunikacji między rówieśnikami, który okazywał się całkiem skrajny od forsowania swoich pomysłów, przez obojętność lub wycofanie. Z drugiej strony wiemy, że te skrajności są potrzebne do trenowania umiejętności pracy w grupie. Jesteśmy niedużą społecznością, w większości dobrze się znamy, dlatego nie były to trudności, których nie można było wyjaśnić i rozwiązać, aby móc działać dalej.

                                                                                          Aneta Biskup

                                                                            Podpis Koordynatora SzPZ/PPZ

ROZMIAR
KOLOR